donderdag 12 april 2012

Kappō waza

Nee, niet wéér een nieuwe judotechniek, hoewel?

Kappo (活法 kappō, een samentrekking van de twee kanji Katsu (levend maken) en Ho (methode)) is een serie judotechnieken voor gevorderden, namelijk degenen die weten wat het is om bij shime-waza niet tijdig af te kloppen, of die niet merkten dat hun arme uke aftikte...

Na effectieve shime-waza volgen kappo-waza, zoiets.

Het onderwerp interesseert me, ook omdat ik onze groep best vaak (en graag) uke ben voor jongere judoka die hun verwurgingen met iemand willen oefenen die níet meteen aangeeft dat niet te willen. Mij maakt het niet uit en ik vind het niet eng dus dan ben je snel hun uke. Ik weet uiteraard wél wanneer ik moet aftikken dus het is me (nog) nooit gebeurd dat ik k.o. ging, maar ja, je weet maar nooit. Bovendien wil je de oefenende tori leren hoe een verwurging werkt, en dus ga je niet meteen aftikken als hij/zij je hals aanraakt. In het geval dat ik uke zou zijn, hoop ik dat er judoka in onze groep zijn die weten wat ze doen. Want een judoka die bewusteloos raakt in een verwurging, heeft volgens de kenners een fijne droom (dat zegt men dus) maar het is ook fijn als je er weer uit wakker wordt, en de kenners zeggen tevens dat dit niet automatisch gebeurt. 

Gevaarlijke technieken?

Shime-waza zijn niet gevaarlijk als de betrokkenen weten wat ze doen (en laten) maar uiteraard is er altijd een bepaald risico aanwezig. Het hoofd krijgt even geen zuurstof en bloed-doorstroming. In principe is het net zo gevaarlijk als een kleine hartritmestoornis (waarvan ik wél weet hoe het voelt).  Bewusteloosheid in een verwurging is gevaarlijk als de uke een propje in de bloedbaan zou hebben wat losschiet als de stroming weer op gang komt. Dat is gevaarlijk als de uke een latent ritmeprobleem heeft. Dat kan met name in shiai een probleem zijn als de uke al uitgeput zou zijn en minder zuurstof in het bloed heeft, maar wel veel afvalstoffen. Omstandigheden spelen een rol, maar laten we eerlijk zijn: dat geldt voor bijna elke judo-techniek wel. Ik voel mezelf best safe, aangezien ik anti-stollingsmiddelen en hartritme-medicijnen slik, waardoor de kans op een onverwacht infarct of stoornis feitelijk veel minder is.  Maar toch... 

Daarom hoop ik dat veel gevorderde judoka bijgaand filmpje bekijken: 


De kappo-waza in het filmpje schijnen ook nog een naam te hebben: Eri-katsu, Sasoi-katsu, en Kikai-katsu of Sô-katsu.

Een van de beroemdste voorbeelden van kappo-waza in de praktijk, is Isao Okano, tijdens de kwartfinale van de Tokyo Olympics in 1964, waar hij de Fransman Lionel Grossain verraste met een mooie verwurging. Maar hij kende ook zijn kappo-waza zo te zien...


Oefenen

Je kunt deze waza ook oefenen uiteraard, al zal de gemiddelde judoclub dit niet doen en al helemaal niet bij minderjarigen. En vind maar eens vrijwilligers die uke willen zijn, haha!

PTNippon zegt op het Judoforum (29 maart 2012):
Ik was een heel aantal jaren geleden bij een kappo clinic die door Dr. Ashida werd gegeven. Het was erg interessant en informatief. Wat grappig was, het was alleen open voor yudansha, ik denk dat je minstens sandan moest zijn. We wurgden elkaar allemaal bewusteloos en ik was verbaasd hoe veel zwarte banden nog nooit K.O. waren gewurgd. Ik was al een paar keer onderuit gegaan tijdens randori en shiai, dus ik was er wel aan gewend.  Ik denk zelf dat het allemaal niet zo'n punt is, zolang iemand maar weet hoe hij je weer moet terughalen.
Ik zie kappo-waza daarom een beetje als eerste-hulp oefeningen, of de brandweer. Je hoopt het nooit nodig te hebben, maar als het zo is, en inderdaad 'elke seconde telt' is het goed als er mensen zijn die weten wat je op dat moment moet doen. Ik vertrouw er 100% op dat mijn  eigen sensei het wel weten, maar dan nog... om veiligheidsredenen moeten deze waza wel ooit getraind worden, en in elke les waar shime-waza worden getraind, moet degene die les geeft minstens weten wie in de groep in staat is ook kappo-waza toe te passen; anders is het wel een beetje vuurtje stoken zonder brandblussers in de buurt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten