dinsdag 3 juni 2014

Judo kattekwaad

Een goede vriend stuurde me dit weekend onderstaande foto. Hahaha!

wat is dit? "katte otoshi"?

We wisten natuurlijk al dat katten de beste ukemi van alle schepselen hebben. Niet alleen als je ze van de tafel gooit, maar gewoon altijd.  Ze oefenen dan ook veel, en niet alleen om op de pootjes terecht te komen, maar ook de judorol:

"zempo katten"
Nu zouden we kunnen denken dat katten alleen goed zijn in newaza. Logisch eigenlijk, want zijn de katame-waza niet naar katten genoemd? 


En gemeen als ze soms kunnen zijn als hun roofdierinstincten gaan domineren, zijn ze ook zeer bedreven in shime-waza.

"hadaka(t) jime"

"katte ushiro ryote jime"


"tsukkomi katte jime"

En soms zelfs een poging tot kansetsu-waza:

"udi hishigi juji katame"
Maar ook in tachi-waza zijn katten meesters...

hajime, en nu kumi-kata zoeken

een volmaakte de-ashi-barai!



Ik denk dat ik maar een kat moet nemen, dan kan ik elke dag judo doen....
Of een kat en een hond, kijken wie er slimmer is op de mat...
Of twee katten, kan ik de hele dag judo kijken...
Of nee, toch maar niet, want dan moet ik continu scheidsrechter spelen...


Geen opmerkingen:

Een reactie posten