zondag 29 juni 2014

Trainingsmethoden (6) Kakari Geiko 掛稽古

Bijna 3 jaar geleden schreef ik een hele serie over trainingsmethoden vanuit het Japans en de budokunsten. Sommigen herinneren zich het nog wel.  
In dat laatste stukje brak ik een lans voor deze trainingsmethode, omdat het dicht tegen randori aan ligt, maar omdat je afspreekt wie werpt (om de beurt) krijgt het niet dat wedstrijdkarakter, maar is het meer 'jû'. Ju-randori dus...

Toen noemde ik ook het begrip 'Kakari Geiko 掛稽古' , wat bij aikido en kendo ook veel voorkomt. In het judo had ik het nog niet zo gezien. Kakari (掛) betekent zoveel als 'continu, repeterend'. Het is afkomstig van het werkwoord kakeru (掛ける) wat heel veel betekenissen heeft, waaronder "aansluiten, hangen, doorgaand", het is een woord van 'betrekking'. Je zou het ook kunnen vertalen met 'ketting-training' dus.

Nu zag ik onlangs een filmpje op YouTube. Judoles van Isao Okano. En dan zie je hoe dat werkt.



Wat een inspannende manier van trainen zeg! Uke is inderdaad bijna passief en tori moet na enkele minuten aan de zuurstof. Qua inspanning wellicht vergelijkbaar met het beulen van uchi-komi, maar bij kakari-geiko moet de judoka ook nog nadenken en scherp zijn, want de technieken zijn als in randori, niet geprogrammeerd dus. 

Ik snap wel dat we deze trainingsmethode niet veel zien in het Europees judo. Het is namelijk niet voor watjes. Zowel voor tori als uke overigens. Of voelen enkele Nederlandse judoka zich nu aangesproken? Hajime dan! :P

Geen opmerkingen:

Een reactie posten