woensdag 11 februari 2015

Judoka laten niet met zich sollen

Als een judoka zegt dat hij judo beoefent, vragen mensen die ergens iets van judo (en vechtsporten) weten al snel "oh en welke band?" Als je dan een wat donkerder kleur noemt, is het vrij standaard "dan zal ik maar oppassen haha." Jaja, ik wil zeker vechten met iedereen... hmmm.... :(

In die geest vond ik op het internet ook dit plaatje met een t-shirt:  Judon't know who you're messing with. Als je er eerst naar kijkt zie je een woordspeling, maar ook een soort halve 'dreiging'. "Je weet niet wat ik allemaal in huis heb want ik doe judo." Een waarschuwing om niet met me te sollen want dan... je weet niet wat je dan te wachten staat.

Toch trof me het plaatje ook anders.

Want het dragen van zo'n tekst zegt ook dat je de verwachting hebt dat anderen met je zouden gaan sollen. En is dat zo? Als ik een medejudoka zo'n shirt zou zien dragen op straat, zou ik denken: 'leuk een medejudoka'. Maar niet iemand die ik zou gaan vervelen, want dat doe ik met niemand zomaar. Ik weet dat er vervelende lui rondlopen op straat, maar ik ga daar niet van uit. Ik hoef niemand af te schrikken, of zelfs maar eventueel de aandacht te vestigen op spanningen, of situaties van vechten of verdedigen. Laat staan het uitlokken met een idee van 'pas op, kom maar op, ik ken judo.' Ja, en dan? Moet je voor een judoka oppassen dan? Moet je bedacht zijn op een ura nage of een spontane verwurging als je een judoka probeert uit te dagen? 

Nee, ik hoef dit shirt dus niet. Mijn idee is dat we judo moeten promoten als weg van toenadering en vriendschap, en nooit van vechten en agressie. Wie echt weet wat judo is, zal beseffen (en beleven) dat het niet bedoeld is voor stoere praatjes en nog minder om eens iets uit te proberen - behalve in noodgevallen. 

Voor de maker(s) van het shirt heb ik dan ook de aangepaste tekst. Judon't know what you're messing with. "What". Met ons judo. 'Je weet niet hoe je met zo'n tekst eigenlijk met ons judo zit te sollen.' 
Daarom dit verbale verweer. Judoka laten niet met zich sollen. Of met hun judo-weg.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten