woensdag 25 februari 2015

Proficiat met je spierpijn

"Ik weet niet zeker of mijn trainer me sterker probeert te maken, of me probeert te vermoorden".

Dat gevoel heb ik wel eens na een fitness- of judotraining. Zeker na een dag of twee. Of als ik de volgende morgen mijn oude lijf uit bed hijs richting douche. Na de training van gisteren ook weer, meer dan de helft van de les bestond uit rek-en-strekoefeningen. Iets te veel voor mijn oude lijf. Waarom toch altijd spierpijn? Kan dat niet zonder?

Ik heb me laten vertellen dat spierpijn betekent dat de spieren nét even te veel zijn gebruikt en dan haarscheurtjes gaan vertonen. Die doen pijn. Maar het herstel van die scheurtjes betekent dat de spieren gaan groeien en sterker worden. Dus: hoe meer spierpijn, hoe meer groei, hoe sterker je wordt. 

Gelukkig kan ik mijn trainer vertrouwen, en weet ik dat hij me niet vermoordt. Het opzoeken van de fysieke grens is echter precisiewerk. Te veel spierpijn noemen we een blessure en die maakt je ook sterker (mentaal) maar bouwt niet per se je spieren op. Zeker niet als je dan langer rust moet nemen. Dus ja...


Spierpijn is goed. Proficiat als ik het soms heb. Dan groei ik nog en word ik sterker. Fysiek en mentaal.
Maar het moet natuurlijk - zoals alles in judo - in balans blijven. Dan blijft het leuk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten