zondag 17 april 2016

Shushin 珠心

Wat is het uiteindelijke doel van judo? Perfectie? Als mens ten dienste van de samenleving? Kunshi 君子 of zelfs seijin 聖人 zijn, zoals ik enkele weken geleden beschreef? Zoiets zou het wel mogen zijn, althans daar streeft men naar met vallen en opstaan.

De Japanners kennen daarvoor nog een ander begrip: Shushin (珠心).
  • Het laatste kanji hebben we al vaak gezien: Shin 心, het betekent: hart. Maar ook: je diepste kern. We hebben het eerder beschreven onder de titel 'kokoru'.
  • Shu 珠 is een nieuwkomer op mijn blog. Het betekent iets moois en kostbaars: een parel, een juweel.
Shushin 珠心 plat vertalen zou zijn: een hart van goud. Maar dat hoor ik ook zeggen als mensen begraven worden die echt niet zo braaf waren. Omgelegd bij een criminele afrekening, maar ondanks dat hij stout was, 'een hart van goud'. Jaja.

Dat is Shushin 珠心 dus niet voor een Japanse budoka. Het heeft voor ons te maken met een edelmoedigheid die van binnen zit, en écht is, totáál. Vanuit de eenheid van lichaam en geest, waar ik het al vaker over gehad heb dit jaar. Mensen uit één stuk, moreel van binnen en hoe ze handelen van buiten. Kunshi 君子, voorbeeldige mensen.
Meer met beide benen op de grond, zouden we mogen zeggen dat degene die de beroemde deugden van Confucius en de krijgskunsten volgen, al een heel stuk op de goede weg zijn. 

Belangrijk daarbij is, dat deze deugden 'geïnterioriseerd' moeten worden. Als het buitenkant blijft, is het voor een Oosterse vechter niks. Daden zonder hart zijn leeg en geen shushin.

Daarom is judo ook onverenigbaar met vuile politiek. Wat men wel eens 'bobo'-gedrag noemt, bestuurders die zich als prinsen gedragen en zich aan de duurste diners en in sjiekste hotels willen laten zien, omdat ze hun eigen ego zo belangrijk vinden, past niet bij een houding van dienst aan het wereld-welzijn. Maar evenmin past het om wedstrijden tactisch te willen winnen door truuks waarmee men anderen straffen aansmeert, niks doet, of de scheidsrechters om de tuin leidt met schijnbewegingen en grote gebaren van coach en judoka. Recht is recht en krom is krom. Maar goede judoka laten verliezen op straffen die je zelf had moeten krijgen, is niet shushin.

Wij judoka mogen er van leren dat we écht moeten zijn als we onze weg gaan. Woorden en daden die een zijn met ons hart en wie we zijn. Alleen dan zijn we in staat om perfect te worden en een oprechte bijdrage te leveren aan een samenleving waarin niet voor niets het woord fake zo'n veelgehoorde term is. Fake is het tegenovergestelde van shushin...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten