zondag 3 juli 2016

Televisie is geen vriend van het judo

Laat de Internationale Judo Federatie (IJF) het niet horen... Toch durf ik dat te stellen. Want niet alleen vind ik het triest dat we aan de commercie van de media alles lijken op te offeren, of de klassieke matten vervangen door schreeuwerig geel en blauw - omdat teveel van de kleur rood bij tv taboe is - en dat we er de overwinning van de blauwe pakken aan danken, en allerlei regelwijzigingen om het judo "voor het publiek aantrekkelijk te maken"...

Diepgang is onmogelijk

Mijn grootste probleem met de teevee is dat het judo verengt tot competitie als zodanig, en dan ook nog een heel klein stukje daarvan. Héél soms wordt er een documentaire gemaakt waarin men achtergronden van iets laat zien. In ons land lijkt alleen de VPRO zulke dingen nog op de NPO te doen. Of de BBC in Engeland. Of een enkel ander kanaal als Arte of zo. Maar verder gaat geen enkel tv-programma nog de diepte in. Met geen enkel onderwerp. Alles moet 'infotainment' zijn, gepresenteerd of geredigeerd door mensen die zich totaal niet verdiept hebben in de materie en die dus menen een serieus onderwerp te moeten 'opleuken' met een grappig iets zo van 'oh dan hebben we hier iemand die wel eens wil laten zien wat een heupworp is.' Om dan met veel lachen voor de camera een showtje op te voeren. Of tv over sport en judo zijn 'diepte-interviews' waarbij meestal dezelfde mensen hun mening mogen geven. En het mag vooral niet te lang duren want de kijkers moeten variatie hebben...

Maar laten zien wat judo werkelijk is? Kan men dat uitdrukken door wedstrijden op tv uit te zenden? Natuurlijk, iedereen zal zeggen: "het is een kans om de sport te promoten, net als interviews in de andere media." 

Jazeker, en het judo in ons land had nooit zo'n impuls gekregen zonder de tv-uitzending van de Spelen in 1964 en de overwinning van Geesink op het netvlies.  Allemaal waar. Maar wil dat zeggen dat de tv nadien onze grote vriend is gebleven? Het heeft het judo veranderd, en de echte boodschap van de weg niet dichterbij het publiek weten te brengen. Met de dwang van het grote geld kan het internationaal judo nu niet anders meer dan meegaan in de stroom van de media.
 
Voor de diepgang moet een geïntereseerde zijn weg maar zoeken op het internet, al blijft dat soms een niche. Zoals met zoveel dingen heeft dat meer te bieden dan televisie.
 
Hopelijk zal er ooit nog eens kans komen om ook op die machtige grote media te laten zien, dat judo "meer is dan sport", zoals de EJU zo mooi in haar logo heeft staan...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten