zondag 1 januari 2017

Shoshin ni kaeru (初心に返る)

Het nieuwe jaar begint weer knallend en knetterend met veel vuurwerk en champagne, maar hopelijk ook met goede voornemens. We willen graag vooruitkijken, maar op een jaarwisseling is het ook prima om eens om te kijken en je af te vragen: wat is er van mij geworden, zowel als judoka, als mens? Heb ik waargemaakt wat ik oorspronkelijk wilde? Moet ik misschien terugkomen op sommige ontwikkelingen en mijn intenties weer eens scherp stellen? 

In het judo kan dat ook nog wat verder gaan, zoals Japanners doen: scherpstellen op de oorspronkelijke bedoelingen van de traditie, van Jigoro Kano, of de algemene doelstellingen van het judo. Ben ik trouw aan de principes van jita kyoei en seiryoku zenyo? Of ben ik langzaamaan meer gefocust geworden op mijn eigen gewin? Kan ik terugkeren naar een 'onbedorven' tijd?

De Japanners hebben daar een uitdrukking voor: shoshin ni kaeru. (初心に返る)
We beginnen 2017 weer met wat ik in 2016 ook al deed: wat Japanse taal. 

sho = oorspronkelijk, begin, 心 shin = hart, intentie, bedoeling.
初心 shoshin is dus: de oorspronkelijke bedoeling. 
返る kaeru is een oude bekende want hier betekent het 'terugkeren naar' maar in kaeshi is het 'teruggeven' en dan hebben we het over 'counteren' in normaal Nederlands.

En je kunt die gedachte ook meenemen, als je er aan denkt om in 2017 te stoppen met trainen. Denk dan nog eens na waarom je ooit begonnen bent en haal het oorspronkelijke plezier nog eens voor je geest...


Geen opmerkingen:

Een reactie posten