vrijdag 31 december 2010

Nage no kata (7) Voorwaarts uke !

Is het iemand wel eens opgevallen dat bij Nage no kata de beweging van uke altijd voorwaarts is? Met als gevolg dat uke nooit achterover wordt geworpen?

Het zegt iets over de manier waarop de Stichter aankeek tegen het wezen van de judo technieken.
1) Judo is aanvallend van natuur, maar bij de keuze van de technieken in Nage no kata koos Kano uitsluitend voor een overname van de energie van uke. Dat wil zeggen: het is ALTIJD uke die het initatief neemt en aanvalt, waarop tori zijn antwoord heeft.
2) Uiteraard is de aanval van uke altijd voorwaarts. Niemand valt aan door achteruit te gaan, dat weet zelfs een bokser. Achteruit gaan is altijd verdedigen. Je moet ruimte scheppen vóór je, en je hebt geen ogen op je rug. In een zelfverdedigingssituatie moet je nooit struikelen over iets achter je, wat je niet kon zien.
3) De technieken waarbij uke achterwaarts valt in de Gokyo zijn over het algemeen alleen beentechnieken, waarbij het been wordt gemaaid/geveegd (kari waza bijv. o soto gari, uchi gari) en Kano vond dit niet de meest grootse technieken, omdat ze minder actie van het hele lichaam vereisen.
4) De kari waza zijn zelden gracieus van aard, de achterwaartse ukemi van uke is overrompelend en zo mooi als de voeten van de mat komen bij een achterwaartse rol, zo onmogelijk is dat als de voeten vanuit staande positie worden gemaaid – tori zou een trap tussen zijn edele delen krijgen. Het is voor uke dus ook heel moeilijk om gecontroleerd achterover te vallen, terwijl voorwaartse en zijwaartse ukemi veel beheerster is.
5) Om die reden kiest tori er bij tomoe nage niet voor om de gelegenheid van een achterwaartse val voor uke te proberen, maar trekt hij hem alsnog naar voren in een offerworp als uke zijn balans voorwaarts herstelt.

Totale beheersing en controle is bij kata enorm belangrijk. Daarom wordt elke techniek door tori ook met waardigheid uitgevoerd. Als tori achteruit trekt bij uki otoshi bijvoorbeeld, zakt hij niet halverwege weg en voorover, maar blijft hij strak met de borst vooruit geknield terwijl hij werpt. Controle over zijn eigen ademhaling, kracht en houding.
Overigens weet tori bij alle technieken waarbij hij zelf achterwaarts stapt, precies wat er achter hem is en is hij de meester van zijn stappen. Anders zou het namelijk in theorie kunnen gebeuren, dat uke in een boos moment tijdens zijn duwbewegingen een kari waza toepast op tori. Waarmee maar weer duidelijk is dat tori in deze kata laat zien dat hij elke beweging snapt en controleert.

Zoals de goede verstaander van Nage no kata begrijpt dat tori… constant beheerst aan het verdedigen is. Jazeker, verdédigen tegen de aanval die op hem afkomt.

--------------------------------------------------------------

Dit is de laatste blog van 2010. Ik wens alle judoka-lezers een goed en gezond nieuw jaar toe.

Vanaf heden ben ik trouwens ook te vinden op Facebook. Ik heb er lang over getwijfeld, maar voor de internationale contacten werkt het beter dan zoiets als Hyves... Iedereen welkom op mijn vriendennetwerk - klik in de balk rechts op 'Facebook'.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten