dinsdag 6 maart 2012

Mentale kracht in procenten

Op Facebook vond ik deze tien treden van mentale sterkte:


En het is helemaal waar, en niet alleen voor wedstrijdjudoka! Als je niet gelooft dat je het kunt, is je kans op succes helemaal nul. En je zit pas op 100 procent als je het hebt volbracht natuurlijk.

Helaas zie ik best vaak mensen die in judo (of op welk terrein in het leven) niet door hun grenzen heenbreken. Nét te weinig geloof in zichzelf, terwijl degenen met wie ze op de mat staan, dat wél hebben. Je wordt 'winner' of 'loser' in de interactie met een ander, en het niveau van je judo is daarbij NIET of je technisch tot alles in staat bent, maar of je er zelf in gelooft, je eigen houding/instelling. Ook als je alleen voor uke mag spelen maar gelooft dat je het geweldig doet, en helemaal judoka bént, sta je sterker dan degene die iedereen op zijn rug knalt, maar vindt dat zijn judo nog zuigt. Ippon krijg je in shiai, maar buiten die kleine wedstrijdwereld is alleen je eigen geloof je eigen ippon. Shiai als wedstrijd met je eigen ik, een 'geloofsstrijd', een mentale krachtmeting.

Ja, winnen is een mentale overwinning. Je eigen procenten. Ja ik kan het, ik ben het, ik wil het voltooien... iedereen heeft de kans. Als je het zélf maar ziet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten