woensdag 20 juni 2012

Kenshiro Abbe

Een van de grote Japanse sensei die na de Tweede Wereldoorlog naar Europa kwamen om daar les te geven, was Kenshiro Abbe. Ik schreef eerder op mijn website mitesco (menu 'judolegenden'): 
Kenshiro Abe (of Abbe)  die ook wel Abe Kenshirō gerd genoemd, was een Japanse judoka, maar ook groot in Kendo en Aikido. Hij bracht Aikido naar Europa en hoewel hij niet de eerste was die het judo in Engeland introduceerde, was hij wel de grootste verspreider. Hij richtte de British Judo Council, de British Kendo Council, de British Karate Council, en de International Budo Council op. Hij was afkomstig uit de Busen-school. Kenshiro trainde onder Korei Isogai en in zijn eerste jaar werd hij de jongste Yodan (4e dan) in judo.
In 1937 vocht Kenshiro Abe met Masahiko Kimura, Abe versloeg Kimura en dat was diens enige nederlaag. Kimura zei over Abe daarna: “Het was alsof ik een schaduw bevocht en ik de wind probeerde te pakken.”
Dat laatste zien we op onderstaande video, een mooi stukje historisch materiaal. Soepele mooie technieken. Snel als de wind. Een mooi model voor sensei die eens een paar hele mooie lessen willen doen. Zowel de taiso als de technieken met balansverstoring, uchi komi en worp, met daarna een aantal mooie combinatie... ik heb genoten. Meer lezen over Abbe en zijn eigen stijl Kyushindo: zie mijn andere website, mitesco.nl.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten