dinsdag 12 juni 2012

Rexlexen

Het is mijn gewoonte om altijd vroeg naar de dojo te gaan en me aan de rand van de mat alvast voor te bereiden door mitori geiko, het kijken naar de les die voorafgaat aan mijn eigen groep, waarin ook een aantal G-judoka. Onze 'sensei', Eddie, geeft vaak ongeveer dezelfde serie technieken in meerdere lessen en dan ben ik vast voorbereid als ik dan uke bij hem ben - want vaak ben ik de hoogst gegradueerde en ondanks het feit dat ik deze week enorm aan het rommelen ben geweest met mijn anti-stollingstabletten, val ik graag bij anderen.

Vandaag was Eddie er niet, en dus nam Cees de lessen over. Hij heeft een andere stijl, maar verandering van spijs doet mij altijd eten. Leuk dus. Daar stond ik dus aan de rand te kijken. Tot mijn stomme verbazing vroeg hij: "Kun jij vallen bij sutemi waza?" Ik zei "dát is lang geleden!" Want ja, in groepen met G-judoka worden geen sutemi waza gedaan en dus was het voor mij inderdaad wel 30 jaar geleden... Maar goed, ik ben wel in voor een uitdaging, dus... even warming up gedaan, even een paar keer zempo kaiten en hoppa ! Hajime.

Tot mijn nog stommere verbazing rolde ik zomaar in tomoe nage alsof ik nooit anders had gedaan. Misschien niet zo mooi als men bij het Nage no Kata wil zien, maar wel strak, flinke klap bij het afslaan en doorrollend weer opstaan... ik wist niet wat me gebeurde. Goed, Cees heeft prima controle natuurlijk, maar naderhand deed ik het nog een paar keer als uke bij jongere en onervarener judoka en dat ging eigenlijk net zo. Voor een oude vent die dit zo lang niet heeft gedaan ging het gewoon prima!

Ik zie dat ik mede dankzij het aikido en mijn persoonlijke toewijding aan de judo-keiko, niet bang (meer) ben om te rollen, te vallen, en het ook gewoon erg graag doe. Dat scheelt natuurlijk alles. Veel judoka haten ukemi. Ik niet. Integendeel, ik geef me aan alles wat een tori met me wil. Een zijwaartse val 'droog', zonder partner, vind ik saai. Maar in een worp? Gooi me maar, ik vind het gewoon leuk, zeker als iemand me lekker controleert. 
Wat me enorm verwonderde vanavond, was dat die reflexen van zo lang geleden allemaal gebleven zijn. Een geweldig gevoel om zo vrij door de lucht te vliegen en zo te genieten van het opstaan na de worp. Het was eigenlijk hoog tijd dat ik dit weer eens deed. Het heeft me bevestigd dat het judo me nog meer in het bloed zit dan ik al dacht. Mooi toch?

3 opmerkingen:

  1. Wat mij betreft gaan we die reflexen nog wat meer opfrissen. Overigens vind ik vallen ook niet erg als tori goed controleert, want het hoort gewoon bij judo. Je doet het samen. Als de een werpt moet de ander vallen. En bij judo doe je het om en om, zodat beiden goed getraind raken.
    En een goed aangeleerde reflex blijft in het lichaamsgeheugen staan, vooral als je mentaal voorbereid bent (dan worden de benodigde spieren en zenuwen al geactiveerd voordat ze wat doen).
    Met dank voor het fungeren als uke,
    Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ukemi waza zijn zwaar ondergewaardeerd als deel van het judo. Tegenwoordig bij de gemiddelde club op de hoek nog méér dan vroeger. Vroeger begon elke les met warming up en ukemi waza. Vaste prik. Tegenwoordig zegt een judc instructeur op een club hier in de buurt tegen zijn leerlingen: "ga dát thuis maar oefenen". Tja, daar zakt mij de spreekwoordelijke broek van af!
    Ik ben het zéér eens met wat Cees hierboven schrijft. Zonder ukemi géén judo.

    Veelvuldig oefenen van ukemi onder allerlei omstandigheden en in allerlei vormen heeft méér voordelen dan je zou vermoeden. Angst om te vallen is een belemmerende factor in het aanleren van judo. Angst verkrampt en levert niet alleen risico op blessures op maar bovendien een geestesgesteldheid die dwars staat op het aanleren van compleet judo: iemand die bang is om te vallen gaat vermijdend gedrag vertonen.

    Fijn om te lezen hoe Mitesco schrijft dat goed vallen hem plezier doet. Ik herken dat. Dat zijn wel de gouden partners straks bij een kata training. Dan kun je je namelijk richten op het volledig meester raken in de techniek zonder dat vermijdend gedrag bij uke een rol gaat spelen.

    Goed leren vallen is essentieel voor het leren van judo. Ik snap er geen hout van dat dit in clubs naar de achtergrond verschuift. Maar ja, wel méér verbijsterd mij in het huidige judo!

    Keep up the good work Mitesco !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ga met Cees de komende tijd mijn reflexen zeker verder opfrissen en lekker vallen :) Maar ik zie ook wat vele anderen ook al lang weten: veel judoka hebben een hekel aan ukemi en meestal omdat men zich niet ontspannen overgeeft aan de val. Angst. In die zin heb ik ook nog veel geleerd van aikido, voorzover ik het zelf niet al had. Als ik kijk naar die reflexen, komt weer terug wat ik als kind al had. Ik was ook als jeugdjudoka graag uke. Dat ik het vanwege medicijnen en ziektes te lang niet gekund heb, is erg genoeg. Maar nu gaan we er weer lekker tegenaan.

    BeantwoordenVerwijderen