woensdag 2 juli 2014

Het knopen van je obi geeft kalmte in je lijf

Op Internet vond ik een interessant verhaal :
Ik besefte pas de betovering van mijn Kimono toen ik de Obi voor de eerste keer knoopte. Natuurlijk kon ik de Obi niet meteen zelf knopen. Ik denk dat het knopen van een Obi net is als het knopen van een stropdas voor de eerste keer. De Obi is ongeveer 4 meter lang dus dat was moeilijk. Ik was uiteindelijk in staat het netjes te doen, met hulp van iemand anders. Maar toen was ik verbaasd. De Obi zat veel strakker rond mijn buik en bekken dan ik had verwacht.
Even dacht ik: wat een omstrengeling. Maar daarna besefte ik dat mijn onderlichaam sterk werd ondersteund (supported) door de Obi en ik had me nooit eerder zo ontspannen gevoeld in mijn benen en bovenlichaam. Ik had gedacht dat de Kimono heel strak zou zitten dus dit was een overrrompelende ervaring. 

In die tijd was ik bezig met Kobujutsu (Japanse aloude gevechtskunst), de oorsprong van het moderne Budo in Japan, zoals Judo, Karate, en Iaido die we nu nog kennen.

Simpel gezegd is de basis van deze kunsten “om een kalm hart te hebben door het lichaam te ontspannen en op een natuurlijke manier te kunnen reageren in elke situatie.” Om dat te bereiken moet men in Shizentai (natuurlijke houding) zijn, en men zegt dat dit de belangrijkste mentale toestand is voor een Samurai.
Het punt is: geest en lichaam ontspannen. Ik wist met zekerheid dat die Obi precies is wat die toestand schept.

De Obi, dikker dan een riem, heeft een prachtige, ondersteunde functie, die het hele lichaam stabiliseert door de buik/heup-regio vast te zetten. En ik besefte dat daarom de Kimono zo goed voelde. (Osami Kitazono)
Het verhaal is uiteraard wat gemystificeerd (niet apart voor Japanners) maar het is wel een mooie gedachte. Ik zou zeggen, de obi zit in de buurt van onze hara, ons centrum, ons zwaartepunt. Daar wordt alles geregeld en bij elkaar gehouden. Nee, de Obi geeft geen ki, en de kleur is daarbij al helemaal niet belangrijk! Maar wat deze Japanner zegt, klopt wel. Niet alleen omdat je judojas (uwagi) anders zo rond je lichaam zwabbert is die Obi een prettig ding. Vooral als hij lekker strak zit, geeft dat je hele lijf en ademhaling een goede duw. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten