woensdag 17 juni 2015

Als je beweegt word je sterker (2)

Om me te bereiken, moet je naar mij toe bewegen. Jouw aanval geeft mij te kans om je te onderscheppen.
Wederom Bruce Lee. Die man had toch wel veel dingen goed begrepen.
Ook van judo. Want al zijn veel aanvalsvormen van het oude Japanse vechten (helaas) niet bewaard, het principe dat je een overname doet van een beweging/aanval van de ander, is uiteraard de hoeksteen van het judo. Hopelijk gaan we dat in onze groep volgende week ervaren als we een gastles jujutsu krijgen van een kersverse jujutsu-leraar... ;)

Dit aanvalswerk is niet alleen bewaard in de aanvallen in het kata, waar bijvoorbeeld bij kata/ippon seoi nage de slag-aanval van uke wordt verder-geleid met de arm, en tori tai sabaki maakt en uke knallend werpt door zijn eigen bewegingsenergie. Ook toen we laatst in onze groep het principe van de ashi barai oefenden, kwam je op hetzelfde uit. Uke wordt in beweging gebracht, en omdat zijn beweging dóórgaat terwijl tori zijn techniek toepast, wordt de bewegende voet keurig onderuit geveegd voor hij weer vaste (mat)grond heeft. 

Vanuit de beweging ontstaat dus in judo het noodzakelijke krachtenspel. Ik trainde laatst met een veel lichtere judoka de kata seoi nage zoals hij hoort. De andere judoka was stomverbaasd dat ik voor zijn voeten landde en hij bijna mijn gewicht niet gevoeld had. Dat is de kracht van beweging. Mijn beweging en zijn juiste beweging die mijn aanval onderschepte. De juiste kans, de juiste timing en - zoals kata bedoeld is - het juiste principe. Heel het nage no kata laat door zijn stappen en bewegingen over de mat zien, wat de dynamiek van het samenspel is. Niet alleen wat de judoka bij examens moeten laten zien vanaf groene band: alle worpen in beweging - en dus wat over de mat schuiven en dansen voor men werpt. Nee, het is een nauwkeurig bedacht systeem van bewegingen, richting en energie/snelheid, waarbij tori nauwkeurig de bewegingen volgt, de richting voor de balansverstoring, en de energie voor de wijze waarop de worp wordt uitgevoerd.

Als je beweegt, word je sterker. Ja, als uke beweegt, wordt tori sterker. En omgekeerd, als tori beweegt en goed controleert, wordt uke sterker van zijn ukemi. Judo is een samenspel van beweging die elkaar beter maakt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten