woensdag 8 juli 2015

Ju-no-kata als 'bejaardengym-judo'?

Op een van de judofora stond laatst dat een Jûdô magazine uit de Taisho tijd (1910-1920) iets stelt als: 
"Als iemand van rond de 45 judo wil gaan doen kan hij "Jû no Kata doen, misschien andere kata. Randori en shiai zijn voor mannen van 20- en 30-jaar oud."
Huh? Rond 1915? 1915???
ju no kata van Kano

Waarbij opgemerkt moet worden dat in die tijd judo en andere martial arts alleen voor mannen waren. Vrouwen gingen niet in het leger en ook niet de mat op. Judo als 'kindersport' zoals nu bestond ook niet. Dat wij in de clubs 90% kinderen hebben, was toen ondenkbaar.
Ja, zeker zal het judo in die dagen wel harder zijn geweest. Zeker in Japan. Ukemi was daar ook zeker pijnlijker dan nu - men had harde stromatten. Wij zijn watjes vergeleken met een eeuw geleden. Goed. De gemiddelde leeftijd was ook lager. Hoewel Japanners met vis eten altijd al wat ouder werden dan gemiddeld - als ze niet stierven door vechten, harakiri en/of oorlog. 45 jaar was meer 'bejaard' dan nu. Tot zover de historische context.

Maar verder? Mijn gevoel bij dit artikel is, dat er een eeuw geleden dus al judoka waren die in magazines schreven die niet snapten dat kata niet bedoeld is voor oude mannen - zoals nu ook wel wordt gevonden - of als een soort 'bejaardengym'. Ik word blij als ik zie dat er in ons land ook judoka van 14-15 jaar zijn die prijzen halen bij kata-wedstrijden in de kyu-klasse. Ik volg die jongens graag en geloof dat zij topjudoka zijn met die brede interesse. Want kata is de grammaticale basis, niet het eindstadium, een soort judo voor 'terminale judoka'.

Ik word dit jaar 50. Twee weken geleden heb ik genoten van een les jujutsu, die iets harder was dan een judoles. Ik train graag met judoka die 20-30 jaar jonger zijn. Ook randori. Ik zou dolgraag iets van ju no kata leren, maar ik vrees - haha - dat ik dán pas echt last van mijn lichamelijke stijfheid zou krijgen! Ik durf best te zeggen dat de beste leeftijd voor ju no kata is... als kinderen 7-10 jaar zijn. Als hun ledematen nog 'ju' zijn, soepel als elastiek. Als ze nog aan het begin van hun judo-carrière staan en nog alles moeten leren. Leren bewegen, leren voelen. Wij ouderen hebben niet de souplesse om nu nog ju no kata te leren, en als we het leren kost het veel moeite. Tenzij we altijd kata hebben gedaan, en altijd zo soepel waren... 

Oudere mensen hebben het meeste moeite met veilig vallen. Dát is het echte punt voor de 'bejaarden'. Op de mat en in het echte 'bejaarden-leven'. Maar als ze dat kunnen, kunnen ze volgens mij beter randori-no-kata doen, en als de knieën nog goed zijn, ook katame- en kime- no kata. Prima voor ervarener judoka. (Ook voor jonkies hoor.)

Maar ongelooflijk dat mensen in 1915 er al zo serieus naast konden zitten wat betreft de plaats van kata en het judoën op leeftijd....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten