donderdag 3 december 2009

Nage no Kata (4) Kata Guruma


Veel judoka hebben verdriet om de nieuwe wedstrijdregels die de aanvallen op de benen verbieden. Omdat daarmee ook waardevolle technieken als Kata Guruma niet meer mogen als eerste aanval. Die techniek is toch door Jigoro Kano zélf in het NNK gezet? Hoe kun je die dan verbieden?

Het wordt tijd om ons te bezinnen op Kata Guruma als techniek, in het kata en in shiai. Want mensen die het weten kunnen, noemen wat we nu vaak zien spottend 'Kata Otoshi'. Smijtwerk. Worstelen. Free Fight.

Als we lezen wat Shichidan Mike Hanon schreef in 2008 (vóór de nieuwe regels bekend werden), dan weet je wel waarom er nog wat mag veranderen. Dan zeg ik: leve Kata Guruma en wég ermee. Lees en leer ervan:

Kata GURUMA. Schouder wiel. Ooit een vierkant of driehoekig wiel gezien? Natuurlijk niet!

Trekken, tillen en smijten. 'Tsuri Kata Otoshi'. Nee, er bestaat niet zo’n techniek maar in feite is dat wat de meeste mensen laten zien in het NNK.

Wat belangrijk is om te onthouden en te doen bij deze waza is om te beginnen dat het een te waza is, en een Kuruma, en dat we nooit ukes gewicht op onze schouders nemen, nooit! Als hij aankomt op de ene schouder, gaat hij er aan de andere kant al weer van af. Een cirkelbeweging, een Kuruma manier!

Uke komt aanlopen en houdt zijn lichaam zo stijf mogelijk om niet geworpen te worden met één van de voorafgaande technieken. Tori gebruikt deze houding van uke om opnieuw zijn positie te bepalen.

Tsurite (arm grijpen). Op het moment dat tori begint met de trekbeweging van Tsurite, kan hij niet meer stoppen en de trekbeweging wordt zo ver mogelijk uitgestrekt zodat het in een duwbeweging overgaat. Trek – duw. De hikite (revers grip) van het begin trekt uke aan en omhoog op de punt van zijn tenen. De hiki wordt dan een gids voor de rest van de waza, iets als een roer op een boot.

Het nek- en schouderbereik van tori is het steunpunt voor het wiel dat het lichaam van tori is. Tori moet buigen en zijn nek richting heup bewegen, het zwaartepunt van uke dicht tegen zijn nek plaatsen. Op geen enkel moment mag tori naar beneden kijken of zijn hoofd naar voren laten vallen!!! Het niet een tilbeweging van de rug of de benen dat uke rond de nek van tori laat gaan, maar een verandering van richting. Tori beweegt het steunpunt van de ene naar de andere kant, terwijl hij onder uke komt – en dus neemt hij nooit al het gewicht van uke op zijn nek. De benen hoeven niet te worden gestrekt omdat de wiel-beweging wordt uitgevoerd door de handen en de beweging van de benen om uke rond het steunpunt van tori’s nek te ‘zwaaien’. Uke moet stijf blijven. Als uke buigt en een natte dweil wordt, moet een andere worp worden toegepast om met die houding om te gaan, maar géén Kata Guruma.

Gebruik je handen en onthoud dat Kata Guruma een Kuruma waza is, en niet een otoshi. De lessen zitten al in de naam van de worp. Wie zou een uke rond- en over het been van tori rukken bij Ashi- of O guruma? Wie zou Koshi Guruma maken in stukjes? Denk na over Kuruma waza en te waza, denk aan wat je zou moeten doen. De voorbereiding van Kuruma waza is een groot deel van de worp. Kijk naar O-guruma en bestudeer die eerst.

De overgrote meerderheid van Kata Guruma’s in het NNK tegenwoordig, laat geen Kata Guruma zien. Wat ze doen lijkt op geen enkele manier op een te waza of een Kuruma waza. Je kunt geen begin, een vasthouden en stopmomenten hebben in een wiel-beweging. Als je dat doet, geef je dan niet aan dat tori het wiel even stilzet? Het momentum is verloren en het hele gewicht van uke moet dan worden gedragen door de rug en de benen, of nog erger: de nek van de arme tori. Hoe kan dit scenario een Kata 'Guruma' zijn?

Judoforum.com 3 mei 2008


Hier ben ik het dus méér dan helemaal mee eens. Wie heeft er een kata-partner die dit begrijpt en zo doet? Ik helaas niet...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten