vrijdag 14 mei 2010

Nage no Kata (6) Okuri Ashi Barai

Een van de technieken in NNK is Okuri Ashi Barai. Een worp die simpel lijkt, maar net als De Ashi Barai, een kwestie van verfijnd aanvoelen. In de kata-uitvoering zien we heel wat minder verfijnde expressies, die – zoals bij zoveel matige kata – teruggaat op te weinig begrip. We doen ordinair gezegd maar wat, en passen ons aan aan de jury bij de dan-examens. Is dat kata? Nee. Mike Hanon wordt niet voor het eerst hier door mij aangehaald, als het gaat over een gekruide beschrijving van de juiste principes van het werpen. Deze week stond er op het judoforum (11 mei 2010) weer zo’n onsterfelijk juiste beschrijving, nu van Okuri Ashi Barai. Lees en geniet.

Tori nadert uke. Tori stopt. Uke pakt vast en dan tori ook, en dan ‘huppelen’ ze allebei naar tori’s rechterkant. Tori en uke zijn allebei in shizenhontai. Bij de derde huppel werpt tori uke.

De eerste keer toen ik dat deed met een leerling van Michigami sensei, gooide mijn uke me bij de eerste beweging! "Waarom ben je in shizenhontai en waarom breng je je voeten bij elkaar " Pats boem en daar lag ik voor ik kon zeggen: 'wacht effe, IK ben tori'.

Tori profiteert van de misstappen van uke, maar… uke is ook niet gek en kan op zijn beurt profiteren van een misstap van tori. (…)
Wat bij Okuri Ashi Barai geleerd werd is dit: wanneer tori uke nadert, begint uke zijn kumi meteen met stappen, om zo opnieuw te proberen tori naar de tatami te drukken. Tori vangt ukes kumi en stapt, zodat beiden nu staan in een rechtse shizentai, en hij verandert de richting van achterwaarts-gaan naar het zijwaarts-meenemen van uke, dus ter rechterzijde van tori (hij ‘steelt’ dus het initiatief, verandert de bedoeling van uke) Uke kan tori niet aanvallen in Okuri Ashi Barai omdat tori in een rechtse shizentai positie staat, en dus staat het aan-te-vallen been naar achteren. Ukes rechterbeen is ook in een rechtse shizentai positie, zodat ukes voet perfect staat voor Okuri Ashi Barai. Bingo! Na twee stappen komt tori er diep in met zijn rechtervoet, hara op hara aanrakend, en gedurende zijn heup-actie gebruikt hij zijn linkerbeen om de heup goed te geleiden naar uke toe. En dan werpt hij met Okuri Ashi Barai. Maak niet de fout als zou deze waza worden uitgevoerd om het linkerbeen te perfectioneren. Het linkerbeen doet uke niet zo veel, het is de actie van hand en heup die uke neerwerpt. Het 'vegende' linkerbeen van tori is een instrument dat gebruikt wordt om de heupen in de juiste positie te brengen. Heeft men je geleerd je vegende been te buigen? Dat moet niet! Het moet recht als een bezemsteel blijven, als je het vegende been buigt, sta je je hara toe om de opgebouwde kracht te laten wegglijden door de knie en we hebben die totale kracht nodig om vanuit de handen en het hoofd van tori te komen tot in zijn kleine teen. Als tori zijn derde stap maakt, zou zijn rechterbeen een beetje gebogen moeten beginnen, omdat dat helpt met het omhoogkomen en kracht toevoegt aan het gestrekte been.
Oh dear, clear as mud!

Hieronder de techniek uit de Canon of Judo van Kyuzo Mifune. Let op het gestrekte been bij de eigenlijke worp!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten