vrijdag 31 augustus 2012

Kodokan kata Amsterdam vandaag

Vandaag mijn 'kogi' gehouden bij de Judo Academie Amsterdam - de tekst daarvan komt zondagmorgen online - en ik moet zeggen: wat een fijne kata-bijeenkomst was dat weer! Allemaal enthousiaste kata-liefhebbers, een heel groot deel hogere danhouders, en zelfs een paar tieners met nikyu en ikkyu die probeerden zich te concentreren op het Gonosen-kata. Een enorme groep judoka bij elkaar rondom kata, en dat is voor Nederland (en daarbuiten) redelijk uniek. Petje af voor de organisatie in Amsterdam, dat ze dit zo professioneel en succesvol kunnen doen. En dank aan Koen dat hij me overhaalde om een lezing te houden. Ik denk zelf al snel: wat moet ik als eenvoudige ikkyu-judoka nou les staan te geven aan mannen met 6e dan en hoger, maar na de leuke reacties en interessante gesprekken naderhand, weet ik nu wel beter...

Goed dat men dus op zulke dagen ook ruimte inbouwt voor theoretische lezingen. Dat is echt in de geest van Jigoro Kano die op het einde van zijn leven meer lezingen gaf dan op de mat stond. Nu hoeft het ook niet zo extreem, maar Kodokan judo bestaat nu eenmaal uit vier elementen: kata en randori, kogi en mondo. Dat de randori er dit weekend wat bekaaid van af komt, soit. Dat doen de clubs al genoeg. 

Na mijn lezing was er dus ook even gelegenheid voor mondo, maar de tijd was krap helaas. Genoeg feedback echter om te merken dat het verhaal wel in de geest van het gehoor was.

go no sen in de dojo
Verder nog een stukje gezien dus van de Gonosen-kata training. Wel interessant, maar ik ben toch wel blij dat ik me eerst op de twee echte Kodokan randori-kata kan concentreren. In feite is het een serie overnames systematisch oefenen. In de theorie van wat kata is (zoals ik op de lezing ook verder uitwerkte) past het heus wel en mag het ook zeker de naam 'kata' dragen. Maar om nou te zeggen dat het héél bijzonder is... mua. Wat niet wil zeggen overigens dat ik dit kata niet zou willen leren, wat ik zag is wél heel leuk om te doen. Als ik een partner mee had gehad, had ik dat zeker wel mee willen doen.

Al met al dus een reuze leuke judo-dag, die hooguit verstoord werd door de ellendige treinverbindingen in dit land. Vreselijk zeg ! Dat NS toch wegkomt met zoveel uitvallende treinen, storingen, rennen van het ene perron naar het andere, en vooral waardeloze informatie aan reizigers. Ik reis bijna nooit met de trein, en als het zo blijft, wordt de volgende keer pas: volgend jaar naar Amsterdam rond deze tijd. Hopelijk dan lekker echt meedoen met minstens twee kata. :)

1 opmerking:

  1. Klasse gedaan Mitesco, gefeliciteerd met deze zeer geslaagde verlenging van je altijd inspirerende Blog!

    BeantwoordenVerwijderen