woensdag 25 maart 2015

Droog oefenen helpt niet

Mitesco is een judoka die heel veel bezig is met theorie van allerlei achtergronden in het judo. Daarmee kan hij ten dienste staan van anderen, die niet de tijd en de zin hebben om zich in alles te verdiepen.

Toch zou ik het echte matwerk niet kunnen missen. Niet willen missen. Er is een tijd geweest dat ik door ziekte gedwongen, niet kon judoën. Maar toen dat echte werk weer ging, was ik wel zó dankbaar. Want alles wat je kunt bedenken, is niets vergeleken bij de praktijk. Het is dan ook heerlijk om vaak met een andere judoka te oefenen die traint voor een examen. Dan word je én gedwongen je theorie van technieken en combinaties weer op te halen en de principes die je uit het kata (een beetje) kent toe te passen; én gedwongen ze ook weer eens systematisch te doen. En dat laatste is het mooiste van judo. Het echte leven.

Daarom dat deze quote van Bruce Lee me wel aanspreekt - ik heb er een meme van gemaakt:




"Als je wilt leren zwemmen, moet je in het water springen. Als je op het droge blijft, kan geen gedachtenstructuur je ooit helpen."
En dan verdrink je dus alsnog, al weet je alles over zwemmen...


De komende tijd zal ik wel eens vaker een Bruce Lee meme hier publiceren. Lee (1940-1973) was een rare beroemdheid in de vechtsportwereld. Een outsider, maar ook een technisch genie, met visie op het leven. Een filmster en een vechter. BlackBelt Magazine in Amerika lijkt nog steeds te teren op zijn erfenis, en zijn Jeet Kune Do (een eigen amalgaam van martial arts en kung fu) inspireert nog steeds. Ik heb niet zo veel met vechtsporten van trappen en stoten, en heb nooit een film met hem gezien, maar verder vind ik Lee wel een interessant fenomeen...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten