zondag 10 augustus 2014

Suwari Seoi Nage (2)

Vorige week begon ik met een uiteenzetting over seoi-nage en seoi-otoshi. Vrij fundamentele kost, hoewel het onderscheid door weinigen juist gemaakt lijkt te worden. Maar hoe komt men dan toch aan 'suwari seoi nage'?


Suwari 座り

Suwari is een Japans woord dat 'zitten' betekent. Maar om het helemaal verwarrend te maken, wordt hetzelfde kanji 座 niet alleen 'suwari' uitgesproken, maar ook als 'za'. En zo viel het mij meteen op. Want dat kennen we van de bekende zarei -buiging (座礼) aan het begin en einde van elke judoles: judoka in seiza (正座) gezeten, die buigen naar shomen, sensei, otagai, net wat men wil. Wat men er verder ook voor vertaling aan wil geven: het betekent 'zitten', een stabiele houding. Bekend is de kekkafuza 結跏趺座, de lotushouding. Erg stabiel.

aikido suwari waza irimi nage
In de oude Japanse gevechtskunsten (koryu) kent men de suwari-waza. Technieken die men staand kan doen, ook (of eerst) zittend uitvoeren. Zeker als men gewapend is, kan dit erg goed werken. In kime no kata bijvoorbeeld zijn enkele vormen van suwari-waza behouden gebleven. Het aikido kent het nog veel sterker, en daar is ook het typische bewegen over de mat in 'shikkô' een kunst op zich. Niet vanwege de beenspieren, maar vanwege de uitgekiende balans en de beheersing van de hara en de ademhaling uiteraard.

In het judo kennen we ook suwari-waza. Alleen is de bekende beginpositie van onze 'randori newaza' geen vergelijk met de technieken die het aikido (en andere) vervolgens vanuit die positie (en in snelle beweging) kunnen uitvoeren. Judoka kunnen op hun knieën gezeten gewoonlijk goed duwen en trekken, krachtige balansverstoringen doen, maar 'werpen'? Nou... wordt ons dat geleerd dan? Ik zou daar wel eens een les in willen hebben hoor! De uren die we besteden aan kanteltechnieken eens besteden aan geknielde technieken met en vanuit een aanval... (Tip?)

Suwari seoi-nage?

Bestaat er eigenlijk wel zoiets als een suwari-seoi-nage? Ja. Maar niet vanuit tachi-waza. Wat wij doen, een partij staand judo voltooien door een techniek op de knieeën... mua. Naar ik verneem was zoiets in de oude Kodokan-wedstrijden geen ippon waard. Uke zomaar over je rug rollen in plaats van keihard laten landen? Nee hoor. Aanvankelijk werd zoiets eerder beoordeeld als een ongepaste transitie in newaza. Eigenlijk is seoi-otoshi in essentie nog tachi-waza, omdat de knie op de mat alleen dient om het zwaartepunt van tori enorm te verlagen voor een echte otoshi-smijttechniek. Enkele grote judoka kunnen zelfs een seoi-otoshi doen zonder met de knieën de mat aan te raken.
Wat ik lees, is suwari-seoi-nage iets anders. Dat is een techniek waarbij tori echt gezeten is en van achteren wordt aangevallen (zoals oude koryu-kata bewaard hebben) en - paraat als hij is - razendsnel uke vastgrijpt, en... terwijl hij opstaat (meestal met één knie) zijn worp doet. 

Kijk, nu komt de logica van Daigo van pas. Seoi-nage is altijd: uke oplichten, op de rug laden en omhoog brengen, en dán werpen. Als uke staat, en dan op de knieën duikt, kán hij met sterke beenspieren (en perfecte beheersing van zijn hara) weer omhoog komen en uke oplichten. Het kán. Erg logisch is het niet. Maar dan is het dus gewoon een seoi-nage. Omdat hij dus staande begint, en niet in seiza zit, kan het volgens mijn beperkte kennis nooit suwari-waza worden en dus ook geen suwari-seoi-nage. Want het suwari-element gaat over de uitgangspositie...

Gevaarlijk voor de knieën

Het zijn sterke knieën die weelde kunnen dragen. Maar ook een uke dragen die niet goed uit balans is en dus met zijn volle gewicht op tori's knikkende knieën komt te knallen.  Aangezien veel judoka hun spieren intensief in de fitness trainen, vallen de blessures nog wel mee. Maar ik zou met mijn moeilijke benen me nooit wagen aan amateuristische seoi-technieken waarbij ik niet al op de knieën zit. Ik zou ook niet gemakkelijk omhoog komen voor een authentieke suwari-seoi-nage hoor, maar judoka die seoi-otoshi willen doen door op zijn Amerikaans 'drop seoi nage' te proberen, geven de knieën wel een opdonder. Daar zou ik me zelf niet meer aan wagen. Wél zou ik graag goed leren hoe ik een perfect getimede seoi-otoshi kon maken. Misschien wel gewoon op mijn knieën zittend. O wee, dan heb ik voor ik het weet een suwari-seoi-otoshi gedaan. Zoals voor de beginnelingen ook de suwari-kata-guruma aan te bevelen is. 

Duidelijk verhaal zo? :P

Geen opmerkingen:

Een reactie posten