maandag 13 april 2009

Judofoto's (1)

Afgelopen najaar heb ik mijn eerste digitale spiegelreflexcamera gekocht. Een Sony A200 body met een Sigma 18-200 mm lens. Je kunt van alles doen met de camera, maar zoals veel amateurs, gebruik ik natuurlijk maar een fractie van de mogelijkheden. Veel te ingewikkeld.

Het is dan natuurlijk ook leuk om de camera te gebruiken voor judofoto's. Welja, meteen maar moeilijk doen. Want judofoto's betekent altijd: binnenopnamen van snel bewegende 'objecten'. En om het nog erger te maken: ook nog eens precies het juiste moment vastleggen. Judoka die op de grond liggen te wachten op mate of osaekomi-tijd kan iedereen wel fotograferen. Maar een echte ippon-worp?
Ik heb een hekel aan flitsfoto's omdat het onnatuurlijk is. En onnatuurlijke dingen, daar houdt een goede judoka niet van. Wel heb ik een goed statief, wat mij altijd vergezelt als ik met de camera op stap ben.

Bij het eerste toernooi waar ik fotografeerde (Flanders Cup Lommel, oktober 2008) gebruikte ik het automatische menu voor 'sport' (een sporticoontje op het keuzewiel bovenop de camera). De sluitertijd bij JPEG opnamen wordt dan al snel 1/20, met ISO 400. Nou, dan bewegen de judoka sneller dan jouw camera 'klik' doet. Wat je dan terugziet op de foto's. Een paar plaatjes staan op Rubens Judo Site helemaal onderaan, bij "Flanders Cup Lommel 2008". Goed geprobeerd, die eerste foto's...

Vorige week was er dan het NK -15 in Eindhoven, en weer was daar Ruben met zijn vader, net als twee judoka van mijn eigen club. Op advies van de vrienden op het Judoforum (waar best een paar professionele fotografen rondlopen) had ik de camera nu ingesteld op de handmatige instelling van de sluitertijd en de plaatjes RAW geschoten, allemaal op 1/320, ISO 1600 en met een zo gunstig mogelijke diafragma waarde (F4-5). Minder zoomen dus, en naderhand bijknippen. En zowaar... Ruben was helaas erg ontvreden over zijn toernooiresultaat en ik aanvankelijk ook over het fotoresultaat, tot ik eens wat beter keek. Goed, er zit wat 'korrel' in (wat wil je op ISO 1600!) maar het moment was prachtig en zelfs de vliegende voetjes zijn nauwelijks bewogen.

Ik kreeg zelfs bemoedigende reacties op het judoforum:
Good job Mitesco! That's realistically as good as it gets in an indoor arena, you have to sacrifice some a bit to get the shutter speed high enough to freeze the action, but well done!

En Ruben, het was een mooie ippon, hoor!

Wordt vervolgd...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten