dinsdag 5 mei 2009

Nage no Kata (3)

Het zal me benieuwen of Nederland zoveel Nage no Kata deskundigen heeft, dat iemand mijn brandende harai-goshi-vraag goed kan beantwoorden. Daarom bij deze.

Omdat Eddie-sensei met zijn judoka gedurende deze weken nogal eens in het buitenland is, hebben we wat minder met kata kunnen doen. Helaas. Maar om de kata-technieken goed te kunnen doen, moet ik beslist nog wat spieren versterken, dus de tijd in de sportschool komen we wel door.

Zoals gezegd, is er een vraag bij me opgekomen waar niemand me totnutoe een goed antwoord op heeft kunnen geven, zelfs de vrienden op judoforum.com niet. Ik ben benieuwd of er iemand in Nederland een sluitend antwoord op heeft. (Je kunt reageren, op deze blogspot-site of op mitesco.hyves.nl.)

In NNK serie 2 is harai goshi de tweede techniek. Maar de kumi kata is verschillend van wat we gewoonlijk doen. Ik was zelf hoogst verbaasd bij het trainen onder de arm van uke te moeten grijpen en een uki-goshi-achtige pakking te hebben. Nu houd ik erg van uki-goshi sinds mijn jeugdtijd . Daarmee ben ik overigens in goed gezelschap van Jigoro Kano die - zoals ik later leerde - dit als een van zijn tokui-waza (favoriet) had. De harai goshi in NNK is erg effectief overigens. Maar nu de vraag: waarom is de pakking zo anders in de 'gewone' harai goshi?

Let op, ik weet dat de NNK-harai goshi teruggaat tot de oude jujutsu-school waar Kano op teruggreep en omdat Kano een klein mannetje was, is te begrijpen waarom hij deze greep effectief kon toepassen. Aan de andere kant, vanuit de kuzushi-volgorde (en daar gaat het me om) is het natuurlijk véél beter om de 'moderne' harai goshi pakking te doen. Je pakt uke aan de kraag, trekt hem enigszins naar voren en omhoog, waardoor hij als het ware op zijn tenen staat en de balans verliest, en dan draai je in, veegt en pang. Kuzushi voorafgaand aan de eigenlijke techniek. De volgorde die later in zwang kwam met Tokio Hirano. Maar: door uke zo uit balans te brengen, gebruik je véél meer zijn kracht/zwaartekracht en dus lijkt het me beter judo. Efficienter met energie. Bij de NNK-versie ontstaat de kuzushi van uke pas effectief na het indraaien en eigenlijk tijdens het inzetten van de worp. Want als je onder de arm grijpt, trek je uke nog niet echt voorover.

Wat kan kata toch een hoop diepere gedachten oproepen, hè?

1 opmerking:

  1. Misschien is het biomechanisch en wat de coordinatie betreft eenvoudiger (pedagogie) om uke voorwaarts en opwaarts uit balans te brengen als je hem met je rechter handpalm op zijn linker schouderblad mooi kan sturen dan indien je zoals in de daaropvolgende techniek (Tsurikomi-goshi) de kuzushi met je rechter pols en voorarm moet maken?

    BeantwoordenVerwijderen