dinsdag 4 juni 2013

"Er is meer te winnen"

foto van de website NOC
Als dit de koers wordt die de JBN wil uitzetten, word ik daar blij van: een gesubsidieerde cursus voor judoleraren aanbieden die georganiseerd wordt door NOC/NSF, maar goed. Het staat er! De grootste winst wordt niet alleen wordt gezien vanuit het winnen van toernooien, maar vooral een leerproces van persoonlijke ontwikkeling.

Uit de uitdagende tekst op de website:
U daagt de judoka’s uit om zichzelf te verbeteren. Dit gaat niet vanzelf, het vergt bekwaamheid op het gebied van leren en omgaan met sporters. Als u dit voor elkaar krijgt winnen de judoka’s  meer dan wedstrijden alleen. Sportgerelateerde ontwikkeling en persoonlijke ontwikkeling gaan op deze manier hand in hand.

NOC/NSF begrijpt ook dat het opvoedingsmodel van het judo niet bestaat uit een toevallige bijkomstigheid van een fysiek spel:
Een opvoedingsstrategie is een gestructureerde, doelgerichte manier van omgaan met kinderen en jeugdigen in opvoedingssituaties. Daaronder vallen ook sportsituaties. We onderscheiden de volgende strategieën: structureren, stimuleren, negeren, isoleren en communiceren.

Juist! Strategie met onderwijsdoelen. Ik hoop dat deze cursus een groot succes wordt.

4 opmerkingen:

  1. Dit is inderdaad een goede actie die wel vaker gedaan zou mogen worden (kan zelf helaas de bijscholing niet bijwonen).

    Goed voorbeeld hoe het WEL kan en zou moeten!!!

    Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dan maar even een "ander" geluid van mij:

    Het simpele feit dat dit door de JBN nodig wordt geacht bewijst het failliet van judo als educatief systeem binnen de JBN en het onvermogen van de JBN om daar ZELF effectief iets aan te doen.

    Notabene de NOC-NSF (waar ik zelf ook diverse vergelijkbare cursussen met plezier gedaan heb in het verleden) moet dit gat gaan dichten. Niet eens een judo orgaan maar meestal gericht op de generieke sportleider.

    Was het niet zo, dat het judo van oudsher JUIST gericht is op de doelstellingen die hier door EEN ANDER instituut moeten worden verwezenlijkt??

    Naar mijn smaak is de JBN volledig de weg kwijt en is wild om zich heen aan het "sourcen" naar mogelijkheden het eigen gebrek op te vullen.

    De JBN zou ZELF in de door haar aangeboden opleidingen deze elementen als HOOFDONDERDEEL mee moeten nemen. Er zouden simpelweg geen judoleraren moeten uitstromen die deze opvoedingsstrategiën niet in hun vaardigheden-pakket hebben. Het feit dat hier kennelijk "bijscholing" voor nodig is, is treurig.

    Wat er bij de JBN mist, is een manifest waarin men uitdrukt en naleeft dat judo méér is dan slechts "de sport". Het ontbreekt thans aan BEIDE elementen. De JBN heeft ergens in haar historie het judo als educatief concept in de steek gelaten en begrijpt kennelijk pas nu dat dit een verkeerde keuze was.

    Het benutten van mogelijkheden als nu door NOC/NSF geboden moge handig zijn als "noodverband", de ware oplossing ligt toch écht in een herbezinning op de eigen rol in het geheel. Dingen zullen radicaal anders gaan moeten in de toekomst en daarbij helpt alleen een grondige heroriëntatie gevolgd door beleidsformulering en bestuursmaatregelen ter uitwerking. Uiteindelijk zou judo weer een gemoderniseerde versie moeten worden van Kano's educatief concept en niet slechts van één, door financiële overwegingen gedragen, element daaruit.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Beter een noodverband leggen dan de patient laten bloeden denk ik dan.
    Beter de 'catering' uitbesteden dan zelf iets op te dienen wat je niet kunt koken - lees: als NOC/NSF het goed kan, waarom niet?

    Het gevraagde 'manifest' zou wel eens dichterbij kunnen zijn dan sommigen denken.

    Ik geef toe dat ik wat meer met mensen bij de JBN te maken heb de laatste tijd, maar ik zie wel een grote openheid om het judo echt te laten zijn wat het zou moeten zijn, en dat daarbij dan steeds kleine stappen gemaakt worden in die richting is een kwestie van goed management.

    Ik wil graag de stappen die gezet worden in die richting ook duiden als een onderdeel van beleid dat beter wordt. Net zo goed als ik mijn fileermes hanteer als ik dingen zie die de andere kant op zouden gaan. Dat weet men bij de JBN inmiddels wel, maar op deze manier kunnen we elkaar ten dienste staan (jita kyoei haha) Maar het zou niet fair van mij zijn als ik alleen de negatieve dingen hier meld, en de werkelijk goede dingen zou 'vergeten'.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik begrijp je standpunt. Maar denk je eens in dat je gaat eten bij top-restaurant "De Librije" te Zwolle, en je komt er achter dat deze jouw dinertje heeft uitbesteed aan het plaatselijke pannenkoekenhuis?

    Kijk eens, het gaat hier natuurlijk niet om een organisatie die een irrelevante neven-functie uitbesteedt aan iemand die dat beter kan. Opvoeding is DE KERN van het judo en dat maakt datgene dat thans wordt uitbesteed nou JUIST de elementaire functie van de JBN. En dát heb ik er dus op tegen.
    Het toont aan hoever men inmiddels van zijn roots is verwijderd. Als men zelfs zijn meest elementaire functie niet meer kan uitvoeren, moet men misschien maar HELEMAAL verdwijnen en het geheel aan NOC-NSF overlaten. Dat men het niet kan, blijkt al uit de moeilijkheden waarin men thans naar eigen zeggen verkeert.

    Ik denk dat iedereen voornamelijk gebaat is bij eerlijkheid. En die eerlijkheid gebied de dingen bij de naam te noemen. En dan vind ik, dat je een stap overslaat als je het leggen van het noodverband toejuicht zonder de pijnlijke oorzaak van het nodig zijn van dit noodverband te benoemen. Dingen hebben een reden, en die reden moet genoemd vind ik persoonlijk. Eerlijk en Helder zijn is key.

    Daarnaast ben ik met je eens, dat een noodverband leggen zeer gewenst is, en dan is NOC-NSF eigenlijk welhaast de enige partij in Nederland is die dat zou kunnen (feitelijk al tientallen jaren doet met bijvoorbeeld haar opleidingen ABO en Recreatiesportleider).

    Zou JBN inderdaad met een dergelijk manifest komen waarin men de waarde van het oorspronkelijk educatief concept erkent, en probeert dit te vertalen naar 2013, dan zou dat enorme winst zijn.
    Een ware doorbraak zelfs. Zover zijn we echter nog niet, en het is ook onduidelijk hoe men dat wil vertalen naar het IJF die het (Maastricht 1981) helemaal anders ziet.

    De Bestuurderen van de JBN kunnen van alles WILLEN, we weten allemaal dat er dan nog steeds enkele grote ego's met de plannen moeten instemmen. In judoland (zo is de afgelopen decennia gebleken) gaat nooit iets eenvoudig.

    BeantwoordenVerwijderen