zondag 8 december 2013

Intellectuele training (9) Uitvoeren

Moedige besluiten kun je nemen, maar het doen is het belangrijkste. Moed blijkt uit daden. Dat is bij judo zichtbaar. Iemand kan het nóg zo goed weten, maar of je slaagt in randori blijkt uit het handelen en het nemen van initiatief (sen), of je tot de kake komt. In het gevecht zijn er drie vormen van initiatief: go no sen (inititatief als reactie op het intitiatief van de ander), sen (gelijktijdig initiatief) en sen sen no sen (intitiatief voor de ander het neemt). Hoe het ook tot stand komt, wie het initiatief neemt, moet dat net zo resoluut en slagvaardig doen als het nemen van het besluit.

Moedig besluiten = moedig handelen. dat is de essentie van danko. Hoe meer ervaren iemand is, hoe gemakkelijker hij zal vertrouwen op zijn overweging, besluit en handeling.

Om die reden is judo zo geschikt als training in zelfvertrouwen. Zelfvertrouwen bouw je op en dat heb je niet na één les. Maar als iemand merkt dat hij vaker de juiste conclusies trekt uit observaties, en het doen op basis van het genomen besluit goed uitpakt, ontstaat vanzelf de situatie waarin hij meer gaat durven dan voorheen. Inderdaad, dat wordt een deugd - een deugd is immers een goede handeling die je vaker doet en die op die manier een tweede natuur wordt. Moed moet je hebben om te handelen, maar moed ontstaat ook na vaak adequaat gehandeld te hebben.

In relatie tot de moed om te handelen, moet ook weer de deugd van beheersing worden betrokken. Deugden hangen altijd samen. Moed kan ook 'overmoed' worden. Daarom noemt Jigoro Kano bij het bespreken van danko in één adem ook het principe tomaro tokoro o shire - weten wanneer je moet ophouden. Het juiste handelen is altijd een evenwicht tussen slagvaardigheid en terughoudendheid. Op de tatami leer je dat gaandeweg - in relatie tot de ander - door goed op te letten. judo kan ook op dat punt een levensles zijn, om balans te vinden in je handelen - net als op je voeten.
De hoeksteen van het judo is voor mij seiryoku zenyo. Seiryoku zenyo specificeert niet wanneer je pro-actief of reactief moet aanvallen. Omdat iemand eenvoudig zijn energie zo efficient mogelijk moet gebruiken. Ik denk dat dit precies is wat een groot judoka verheft boven de middelmaat. Een complex verstaan wanneer het gepast is om gedurfd aan te vallen of te wachten op de counter.
Gaijin Judoka, Judoforum juni 2008

Als je de twee principes leert - jukuryo danko en tomaru tokoro o shire - en leert hoe je zo correct moet toepassen, zul je er groot voordeel van hebben, niet alleen bij judotraining, maar ook in je rol als lid van de samenleving. (Jigoro Kano, Mind over Muscle  p. 121)


Groei als mens

Wie zo handelt, weloverwogen, slagvaardig en moedig, ontwikkelt een zelfkennis die je hele leven meegaat. Door jezelf in je omgeving te kunnen plaatsen, je met de juiste maat te verdedigen en aan te vallen waar nodig, groei je in assertiviteit en bescheidenheid. Je bouwt er een strategische visie door op, moedig en deugdzaam. Je wordt een aangenaam mens, zachtmoedig en flexibel, maar ook sterk en principieel - altijd afgestemd op wat nodig is voor het bepaalde moment. Je benut je energie (seiryoku) altijd optimaal, omdat je het strategisch hebt kunnen plannen en toepassen. Dat geeft een vrijheid van geest die je iedereen zou toewensen.

Judo helpt je om steeds te leren op die weg. Maar het wordt waargemaakt in wie je bent, en dat is in het gewone leven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten