woensdag 11 december 2013

Ura gatame 裹固

Ura gatame 裹固 is een judotechniek die Kyuzo Mifune in zijn Canon of Judo opnam, maar die nooit door de Kodokan erkend werd.


En eigenlijk snap ik dat wel. Niet alleen omdat de wedstrijdregels zo zijn (Daigo zou eens gezegd hebben dat bij elke controle-techniek tori zijn uke moet aankijken (?) ) maar ook omdat ik moeite heb met het principe.

Kijk, wij zijn in zekere zin in onze landen misvormd door Kawaishi met zijn nummertjes bij de houdgrepen. Ik heb me daar altijd aan gestoord, omdat om die reden de principes van de osaekomi-waza worden verduisterd.

Dat zijn er namelijk maar een paar.

Vierpuntscontrole. Shiho gatame in alle denkbare posities. Tate - er op zittend, Kami - er achter zittend, en yoko - opzij. Als het maar vier steunpunten heeft.  Dat is ook de meest sterke positie uiteraard, hoe meer matcontact, hoe beter.

Driepuntscontrole. Kesa gatame in alle denkbare variaties, met als principe: 2 benen op de mat, en één arm ergens om uke heen op de mat en de andere zijn arm inwikkelend. Of desnoods zijn hoofd en schouder controlerend in kata gatame.  Het inwikkelen van arm of hoofd compenseert het 'verlies' van een steunpunt.

Sankaku. Waarbij de benen hoofd of ledemaat inwikkelen, en beide armen de overige steunpunten worden.

Tori moet altijd minstens drie steunpunten hebben, geloof ik. Zo niet, en de krachten op hem te groot worden, ontstaat er een kanteltechniek. Dat is net als bij een stoel waar je poten onderuit haalt namelijk. (Vandaar ook dat het verlagen van het zwaartepunt ook in newaza zo wezenlijk is, maar dat terzijde, want dat voorkomt kantelen...) Verdedigen in osaekomi-waza is dan ook vooral: steunpunten weghalen (uke)  en/of verdedigen (tori).

Welke controle-principes worden er bij de getoonde ura gatame (waarbij trouwens het kanji 裹 letterlijk 'ingewikkeld, ingerold, ingepakt' betekent, en niet per se 'van achteren'.)

Wat ik Mifune zie doen, is op zich een goede controle. Wat ik zie is, dat tori uke's arm inwikkelt met de arm (heeft iets kesa-gatame-achtigs dus). En ik zie dat hij uke's been inwikkelt, maar niet als sankaku, want dan zou hij op twee punten op de mat rusten (en controleren) en niet op drie.

Wel is duidelijk dat hij moet voorkomen dat uke een achterwaartse rol maakt en kan ontsnappen. Van die verdediging tegen een ontsnapping zien we niets. Verder is die rol voor uke's nek niet erg prettig, reden waarom een scheidsrechter meteen matte zal roepen in zo'n geval.

Wat is dit dus? Graag antwoord in de comments of persoonlijk! :)
Misschien dat de jujitsuka er wat mee kunnen...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten