zondag 7 oktober 2012

Meer tijd voor newaza

Dit weekend was ik voor de verandering weer eens op een judotoernooi, het NKT in Eindhoven. Zoals de lezers van dit blog wel weten, ben ik niet de grootste liefhebber van wedstrijdjudo, maar desondanks is het wel een leuke sfeer met veel bekenden, van de eigen sportschool en van elders. Dus tóch heel leuk om daar te zijn als je dan eens een zaterdag vrij bent.

Over de resultaten wil ik het niet hebben. Meedoen is belangrijker dan winnen, ook nu. Voor sommigen is het ondanks de jonge leeftijd al heel mooi om eens op een toernooi met 'echte' senioren te staan. Nou ja, veel leeftijdgenoten. Ongelooflijk dat sommige 'oudjes' (lol) het nog zo zwaar hebben tegen de 'jonkies'. Het echte seniorenwerk zag ik bij zwaarste klassen. Daar waren echte grijze haren te zien!

Wat ik vorige week schreef, dat alles zo sterk is, dat zag ik vandaag ook weer. 
  • Sommige judoka hebben armen van beton die ze goed gestrekt weten te houden en dan op afstand nóg weten te scoren. Vreselijk lelijk judo, waar van partnerschap geen sprake is, maar als anderen dan verliezen op strafjes of soms wel degelijk een knetterharde techniek, tsja.
  • Sommige judoka hebben 'lekkere controle' op de grond. Zodat een houdgreep zó goed kan zitten dat je nog liever in een verwurging terecht komt. Wow, er waren er bij die zo hard bezig waren (zelfs bij de dames) dat de verliezende judoka na het afgroeten controleerden of hun hoofd er nog op zat...
Ach ja. Als je daar gaat staan, weet je dat het er iets harder aan toegaat dan bij de kleintjes. Armklemmen zijn toegestaan. En newaza ook.

Newaza mag weer

Ja, dat is de meest opvallende en positieve observatie die ik kon maken. De scheidsrechters zijn geïnstrueerd om niet meteen 'matte' te roepen als judoka de mat raken, maar ze mogen best even doorgaan in newaza. Ga maar serieus proberen de ander te controleren, ook al draaien veel judoka meteen weg of naar de buik als ze geworpen worden. De tijd tikt dan wel door natuurlijk, dus voor wie voorsprong heeft, kan het dan leuk worden. Maar je ziet dan wel meer compleet judo, eerlijk is eerlijk. Tachiwaza is de hoofdmoot, en daar is na de vele regelwijzigingen het oorspronkelijk judo redelijk hersteld. Ik ben niet treurig dat er niet meer meteen naar de benen wordt gegrepen. Maar nu zien we dat een worp die niet meteen ippon is, wel degelijk een vervolg mag krijgen. En ook dát is mooi judo.

Dat moeten we nu alleen nog weer eens echt trainen in de gewone lessen. Randori zoals het nu in shiai gaat. Tachiwaza en katamewaza in elkaars verlengde. Ik heb er eerder al eens voor gepleit. Ik houd van dat complete judo. Daarom heb ik leuke dingen gezien dit weekend. Ondanks de krachttoeren en het zeer beperkte worpen-arsenaal van de meesten, tóch leuk judo.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten