zondag 9 september 2012

Dan (段) : zie toe dat je niet valt

Hoe hoger je op een trap gaat staan, hoe harder je naar beneden dondert als je valt. Deze week kwam het bericht dat een bekende Amerikaanse judoka met een kohaku-belt om, is aangehouden op verdenking van fraude en diefstal - een aanzienlijk bedrag uit een caritatief fonds wat aan zijn zorgen was toevertrouwd. De judoka heeft bekend en dus hoeven we verder geen vragen te stellen 'is het wel waar of niet'. Niets menselijks is een judoka vreemd, blijkt dan wel weer.

Wat een teleurstelling ! Zijn techniek was excellent, zijn moraal blijkbaar minder. Toch is het waar wat Cichorei Kano zegt deze week: "We verwachten van bijzonder hoge dangraadhouders ook een hoge moraliteit, en vergeten dat zij ook in een leerproces zitten." (JF 3-9-12) Een waarheid die desondanks de schande niet wegneemt. Een stelling die mij de vraag doet rijzen: verwácht ik eigenlijk wel een hoge moraliteit van iemand met een hoge band?

Het kanji 段 (dan) betekent zoveel als: een trede. Veel jongeren denken: als ik maar die zwarte band heb, dan ben ik er. Om er dan achter te komen dat een dangraad niets meer of minder is dan de eerste trede van een lange weg. Een weg die veel meer is dan de tien treden van de maximale tien dangraden. Maar een weg waarop de hogere dangraadhouder zich vooral niets hoeft te verbeelden want ach... het is slechts een trede waarop je staat. De eerste trede van 昇段 is dan in het Japans nog niets meer dan "je begint met klimmen." 

Het staan op zo'n trede is dus nog helemaal geen prestatie. Als je naar beneden kijkt, zie je misschien een menigte kyu-houders die nog niet begonnen zijn aan jouw tocht. Maar zo moet je niet kijken, al moet ik helaas zeggen dat genoemde judoka in Amerika mij altijd neerbuigend behandelde als zijnde slechts een mudansha. Eigenlijk moet je verder omhoog kijken, waar een berg opdoemt, een top van perfectie waar je nog lang niet bent. Op de top ligt, zoals op iedere hoge berg, misschien wel sneeuw en ijs, waarop je gemakkelijker uitglijdt als je je eigen innerlijke balans niet helemaal gevonden hebt. Het zijn sterke schouders die de weelde kunnen dragen, het zijn sterke voeten die een dangraad kunnen dragen. Een grote verantwoordelijkheid, hoe hoger je treden. Een pijnlijke val, van hoe hoger je struikelt.

Ik ben niet bang voor de weg door het leven, maar ik voel me nog steeds prima met beide benen op de grond, temidden van de kyu-graden, waar ik de ukemi van het leven op mijn eigen niveau mag nemen. Vorige week werd ik door verschillende mensen aangesproken waarom ik geen danexamen doe, ondanks mijn liefde voor kata en traditioneel judo. Ach, een dangraad zegt me niet zo veel. Jigoro Kano deelde ze uit aan judo-politieke medestanders ook al waren het matige judoka. Excellente judoka die bij de verkeerde judo-politieke fractie hoorden, kregen/krijgen ze niet. Dangraad en moraliteit blijkt helaas niet met elkaar verbonden. Het zit in het judo ingebakken. Ik ben gewoon op weg, op welke trede ik sta interesseert me niet, als ik mijn persoonlijke weg naar boven maar kan gaan. Hoe meer ik er naar kijk, hoe minder de donkere kleur van een trede me nog trekt. Witte treden zijn eigenlijk het mooiste denk ik wel eens. Puur en onbesmet, net als het judogi wat ook niet zwart moet zijn.

4 opmerkingen:

  1. Wijze post...
    De vraag is dan wél, wat die "trede" dan wél voorstelt. Vooral als je weet dat vanaf de 5e Dan geen technisch examen meer deel uitmaakt van de procedure. Techniek zal dan dus niet langer het issue zijn voor promotie. Als moraliteit daar dan óók nog eens geen rol meer speelt, wat blijft er dan in's Hemelsnaam nog over??

    Het blijft een heel complex issue, en ikzelf heb eigenlijk óók alleen maar vragen en weinig antwoorden.

    Toch kijk ik dan naar de doelstellingen van het judo: op weg naar zelfperfectie een steeds beter mens worden en daardoor de maatschappij beter kunnen dienen.

    Enkele kernbegrippen die daarbij dan opvallen zijn: "zelfperfectie", "beter mens" en "maatschappij dienen".

    Je zou dan dus kunnen denken, dat die hele graduatie je "trede" op de trap naar het bereiken van die kernbegrippen zou moeten voorstellen.

    Maar de praktijk wijst soms anders uit.

    Moeilijk. Moeilijk. Vragen. Vragen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. zenbudo@hotmail.com10 september 2012 om 13:50

    Dit hangt volgens mij samen met het Japanse concept " giri " , iets wat wij jammer genoeg niet ( meer ) kennen .

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit is een zeer interessante benadering! Daar ga ik binnenkort wat over schrijven... :)

      Verwijderen
  3. Het is een lastig verhaal inderdaad. Wat is de waarde van een graad....
    Naar mijn mening is dit enorm persoonlijk. Ik heb het mezelf ook al vaak afgevraagd. Ik ben steeds bezig mijzelf te verbeteren en doe ook regelmatig examens. Meermalen is al gebleken dat je dan bij de ene commissie zakt, en vervolgens bij een andere met lóf slaagt, terwijl je precies hetzelfde doet. Dan blijkt wel weer hoe subjectief het allemaal is. Of ik vervolgens slaag of zak, vind ik dan ook helemaal niet interessant meer. Maar waarom doe ik het dan? Ik denk meer omdat ik graag onder druk werk, en de stok achter de deur er wel voor zorgt dat ik nog harder train dan ik normaliter zou doen. Ook het hebben van een doel in het vooruitzicht doet mij wel iets. En of dat dan voor mijn eigen examen is, of voor dat van een partner of leerling, dat maakt dan weer niets uit. Een bijkomend voordeel is nog, dat er heel soms zelfs wel positieve kritieken geuit worden, waar ik dus wel degelijk weer wat door meekrijg. Ik persoonlijk zal hier dus zeker wel mee bezig blijven, zolang dat kan door technische examens ( en dat kan in Nederland t/m 7e dan ). Wanneer, en tot hoever, is dan weer totaal niet interessant voor mij.

    En dan de morele kant. Velen zullen het er over eens zijn dat deze kant ook een serieuze plaats heeft in het Judo. Maar hoe is dat te vertalen naar een graad? Wie gaat bepalen wie er de juiste moraal heeft om een graad waardig te zijn? Moraliteit is voor iedereen anders namelijk. Wat de een acceptabel of begrijpelijk vindt, vindt de ander absoluut verwerpelijk. Als er dus op de 'harde' onderwerpen zoals techniek al zoveel verschillen van mening zijn, dan wordt het op basis van een dergelijk subjectief onderwerp, écht een puinhoop. Stel je ook eens voor trouwens dat een hoge graad veel mensen op dit punt beoordeeld heeft, en vervolgens zélf een misstap begaat ( we zijn ten slotte allemaal mensen )? Ik zie de discussie al voor me... iedereen die door hem/haar gegradueerd is, dient uit moraliteit acuut zijn/haar graad in te leveren...

    Een mooi voorbeeld is de promotie in Zuid Nederland onlangs. Daar werd iemand door de JBN gepromoveerd van 3e naar 4e dan, zonder een examen te hoeven doen. Dit op basis van verdiensten. Velen spraken daar schande van. Anderen ( zoals ikzelf ) vonden dit juist volkomen terecht. De een vindt dat iemand zich in ieder geval op basis van een technisch examen dient te bewijzen, terwijl de ander vindt dat de sociale activiteiten ook een serieuze rol spelen ( de man in kwestie heeft meer dan 40 jaar heel veel vrijwilligerswerk verricht voor de JBN en verschillende sportscholen, met daarbij nog allerlei speciale resultaten ).

    Ik denk dus dat er maar één persoon is, voor wie een graad al-dan-niet belangrijk is, en dat is de drager zélf. En de moraliteit daaromheen kan alleen hij/zij beoordelen. Want uiteraard geldt dat de verwachtingen bij anderen steeds hoger worden, en daar moet je ook wel mee om kunnen gaan. Je weet namelijk dat zoveel te hoger je graad wordt, zoveel te meer mensen er tegen je op kijken én zoveel te meer mensen hun best zullen doen om je naar beneden te halen.

    BeantwoordenVerwijderen