dinsdag 25 september 2012

Kanteltechniek (1) Tsukuba

Er is een stad in Japan die Tsukuba heet, en of de newaza-techniek daar aan de universiteit wordt geleerd, weet ik niet. Wel vind ik de 'tsukuba roll' zoals die in het Engelse taalgebied wordt genoemd, een mooie kanteltechniek.

Uke zit op handen en knieën, en de kern van de techniek is, dat tori hem bij de band grijpt en op enige wijze uke zo kan omrollen, dat tori zelf in tate shiho gatame op hem landt. Dat vraagt dat hij niet alleen heel sterk is (want dan maakte ik er echt geen reclame voor), maar ook heel goed voelt hoe hij zijn zwaartepunt zo naar achteren kan brengen, terwijl hij met zijn benen uke als een bal door de lucht weet te draaien. In de paar uitvoeringen die ik er van zie in grote wedstrijden, zit daar natuurlijk het gevaar van het spel. Voor tori is het bijna een 'offertechniek' in newaza, en als uke flink spartelt, kan het ook mislukken en dan ligt tori zelf in de houdgreep. Maar zoals deze Craig Fellon (UK Olympisch) het doet in bijgevoegd filmpje... leuk hoor!


Nee, ik zeg niet: ideetje voor onze groep vanavond, haha!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten