woensdag 5 september 2012

Nage no Kata Kosei Inoue


Na mijn lezing op het kata-weekend werd bij de mondo op het einde een opmerking gemaakt over een Nage no Kata uitvoering door niemand minder dan Kosei Inoue, in Japan wereldberoemd Olympisch kamioen -100 in 2000 en met zijn technische instructievideo's een gewaardeerd voorbeeld.



De opmerking was, dat Inoue met dit kata waarschijnlijk niet zou winnen bij een internationaal kata-toernooi. Maar dat maakt zijn kata niet waardeloos.

Inmiddels zijn daar op de Judoforums uiteraard discussies over losgebarsten, die ik hier niet ga samenvatten. Op het Engelse forum en het Duitse forum duikelen de kata-experts over elkaar heen. Tsja.

Wat ik dit weekend heb betoogd, wordt er zeer door bevestigd. Wanneer is een kata mooi? Wanneer is een kata goed? Uiteindelijk wordt mij steeds meer duidelijk dat er steeds minder goede criteria voor te geven zijn. Jigoro Kano zou zelf misschien wel als laatste eindigen op kata-kampioenschappen...

2 opmerkingen:

  1. Haha... nou dát weet ik niet hoor Mitesco! Kano Jigoro Shihan had wél een hoop 'vriendjes' in de judo wereld hahaha.

    Op een meer serieuze noot: vriendjespolitiek (of vijandjespolitiek) speelt helaas een grotere rol in de judo wereld dan wij bevroeden. Voorbeelden te over.

    Ik vondt het eerder verfrissend om een topper als Inoue überhaupt met kata bezig te zien!
    Dat zou ik ook Nederlandse wedstrijdjudoka graag méér zien doen.

    En het kijken of iets al dan niet voldoet aan een imaginaire standaard van perfectie laten we dan wel over aan de bobo's die toch niets anders te doen weten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. zenbudo@hotmail.com10 september 2012 om 21:02

    ik kan Mro sandan alleen maar bijtreden !

    BeantwoordenVerwijderen