dinsdag 16 augustus 2011

Shime waza raadsel (1)

In de aanloop op het nieuwe judoseizoen ben ik lekker wat aan het studieën op de technieken welke ik het komend jaar weer met veel plezier hoop op te pakken. Daarbij is er nog heel wat af te stoffen.

De aandacht gaat daarbij uiteraard uit naar de katamewaza, aangezien ukemi even niet de eerste liefhebberij zal worden, helaas... Eén van de dingen waarin ik me daarom nog eens extra verdiep, zijn de verwurgingen. Nu kom ik daar twee verwurgingen tegen waarbij tori zijn beide handen gebruikt en niet kruist. De ene heet morote jime (双手技) en de andere heet ryote jime (両手技).

Het raadseltje van vandaag is: wat is het verschil tussen beide technieken? Ik heb het raadsel zelf overigens opgelost, maar ik ben benieuwd of de lezers van mijn weblog (allemaal intelligente mensen!) weten wat het verschil is, én de achterliggende gedachte bij de twee.

Antwoorden gaarne in de comments of met een mailtje aan info@mitesco.nl. Onder de goede inzendingen wordt een koetjesreep verloot, of het aanbod om ze als tori allebei te demonstreren met mij als uke…
Ik ben benieuwd. Zo gauw het goede antwoord gegeven is, komt er uiteraard een blog met wat achtergronden…

3 opmerkingen:

  1. Ik moet eerlijk toegeven, dat ik ( gezien mijn ongelofelijke talent voor het onthouden van namen xD ) ze eerst even heb moeten opzoeken om te zien welke het ook alweer waren. Maar nu ik de afbeeldingen heb gezien, herken ik ze wel.

    Er zijn naar mijn mening twéé serieuze verschillen:

    De eerste is het sóórt verwurging. Bij morote jime druk je normaliter de luchtpijp dicht en is het dus een 'luchtverwurging'. Als je er meer ervaring in hebt, zijn er wel manieren om er alsnog een 'bloedverwurging' van te maken, maar dat is niet de standaard manier. Bij de ryote jime druk je de slagaders dicht, en is het dus een bloedverwurging. Een luchtverwurging kan niet, en mag niet, omdat de kans op een beschadigd strottenhoofd dan zeer groot is.

    Ten tweede is de applicatie tegengesteld. Bij morote jime trek je uke naar je toe, of jezelf naar hem ( afhankelijk van wie er boven en onder licht ). De afstand tussen beiden wordt dus kleiner. Bij ryote jime is het andersom. Je draait je handen ín de hals en drukt daarbij úit, terwijl je je ellebogen naar binnen beweegt. De afstand tussen beiden wordt dus gróter.

    Mee eens? of heb jij een andere oplossing?


    Groeten,

    Jacob

    BeantwoordenVerwijderen
  2. en 'licht' moet natuurlijk 'ligt' zijn, maar ik kan nergens de 'edit-knop' vinden...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Er komen interessante reacties binnen.
    Het vervolg blog met het antwoord en de winnaar komt op 1 september. Tot die tijd: reacties welkom!

    Mitesco

    BeantwoordenVerwijderen