dinsdag 17 april 2012

Cliché maar wel leuk (2)


Veel vechtfilms zitten vol cliché's. Soms is het vreselijk slap geklets, maar deze 'lessen' van Rocky Balboa uit 1986 vind ik toch wel erg goed. Het zijn bijna oosterse levenslessen van een sensei, verpakt in stoere boksers-taal. Ik mag dit echter wel...
Laat me je iets vertellen wat je al weet. De wereld is niet alleen zonneschijn en regenbogen. Het is een zeer gemene en slechte plek om te zijn, en het maakt niet uit hoe taai je bent, het zal je slaan tot je op je knieën ligt en je zult daar blijven zitten als je het er bij laat zitten. Jou, mij, niemand gaat me zo hard slaan als het leven. Het gaat er niet om hoe hard je kunt slaan, het gaat er om hoe hard je kunt worden geslagen en toch nog door kunt gaan. Dat is het geheim van winnen. Nu, als je weet wat je waard bent, sta op en pak wat je waard bent! Maar je moet bereid zijn de klappen te krijgen en dan niet met vingers wijzen, en zeggen dat je niet bent gekomen waar je wilde omdat die of die of wie dan ook op je pad kwam! Dat doen lafaards en dat ben jij niet! Jij bent beter dan dat! 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten