zondag 22 juli 2012

Nieuw boek over Tokio Hirano

Hoe het mogelijk is dat ik deze nieuwe Nederlandse publikatie gemist heb, weet ik niet, maar ik heb geen seconde geaarzeld het te bestellen: “Het judoleven van Tokio Hirano, een fabelachtige Japanse judoka verovert Europa”, geschreven door Rinus Tegelaar. Ik kan niet wachten tot het binnen is en ik het kan gaan lezen, want ik ben een echte bewonderaar van deze judo-legende !

Bestellen kan online via een eigen website.
64 pagina’s, paperback. ISBN: 978-90-6931-004-6
Tokio Hirano komt in 1952 naar Europa. Zijn fabelachtige judotechniek en bijzonder charisma maakt ook in Nederland een onvergetelijke indruk. Zijn invloed op de ontwikkeling van de Europese judostijl is groot. Beroemde judoka’s (zoals de latere tweevoudig olympisch kampioen Wim Ruska) bekwamen zich bij hem. Hirano’s eigen sportieve prestaties zijn legendarisch. Hij wint vier keer de Japanse kampioenschappen. De eerste op 17 jarige leeftijd. In 1942 krijgt hij het Erezwaard uit handen van de Keizer. In Europa wint hij binnen zes jaar meer dan 4300 partijen(!). In 1966 keert hij terug naar Japan en komt dan nog incidenteel over naar Europa Hirano overlijdt in 1993 (inmiddels 71 jaar en 8e dan).
In 1976 is hij gastdocent tijdens de Nederlandse zomerschool. Hij vraagt dan Rinus Tegelaar (de auteur van dit boek) als Uke (aanvaller) bij de uitvoering van zijn kata’s. Er worden namelijk foto’s gemaakt voor zijn nieuwe boek. Hirano’s boek komt er echter nooit. Nu, 36 jaar later, toont de bekende Groninger judoka Rinus Tegelaar dit unieke –nooit eerder gepubliceerde– beeldmateriaal in een fraaie uitgave.

Voor meer informatie en mooie foto's van de presentatie in Groningen, zie de website van renshu.

Van harte aanbevolen !

1 opmerking:

  1. Ik vindt altijd, dat als het om de oude meesters gaat er bij nieuwe publicaties extreme bescheidenheid in acht dient te worden genomen.
    Vooral als het gaat om zaken die bijna 40 jaar geleden speelden en vooral als het gaat om meesters als Hirano Tokio Sensei.

    En ik krijg al helemáál jeuk als men praat over "verloren gegane technieken" die men na bijna 40 jaar even opnieuw op de rit gezet heeft. Brrrrr.....

    Om te beginnen is het werkelijk prachtig als er oud beeldmateriaal vrij komt. Dat alleen al is de aanschaf van dit boek ruimschoots waard. Ook de aandacht die hiermee aan deze kata van Hirano wordt gegeven is allerminst verkeerd!

    Toch ben ik van mening dat men wederom de fout ingaat door een wel héél grote broek aan te trekken bij de beweringen rond dit kata en dit boek. Dat lijkt een typisch Nederlandse attitude.

    Ik citeer:
    "Met het verschijnen van het boek “Het judoleven van Tokio Hirano“,
    geschreven door R. Tegelaar (6e dan judo - 7e dan jiu-jitsu), is het Hirano-kata weer herleefd. Verloren gewaande technieken zijn opnieuw in het boek verwerkt en beschreven en zo voor het nageslacht behouden gebleven."

    Tja. Persoonlijk heb ik nog nooit de kata van Hirano uitgevoerd zien worden zoals de meester ze zelf deed. Door NIEMAND. NERGENS en NOOIT op de wereld! Die kata waren Hirano Sensei's "kindjes" en niemand anders dan hij heeft ooit de diepere achtergronden achter die kata kunnen laten zien. Hoe kan men ook, want die achtergronden rond de krachten en bewegingen van het water gaan een stuk verder dan de beperkte invloed daarvan op de waza die Kano introduceerde. Binnen Kodokan zijn deze kata nooit erkend.

    Ten eerste is er technisch helemaal niets "verloren gewaand". Het gaat met name om de koppelingen tussen de filosofieën erachter en de uitvoering van de waza in deze kata. En als gezegd, ik heb nog NOOIT ook maar IEMAND horen beweren dat hij DAT volledig begreep. Zelfs mijn eigen Sensei niet. En dus vindt ik de beweringen die hier gemaakt worden wel erg pompeus en onbescheiden, ja zelfs misplaatst.

    De kata en filosofieën erachter van Hirano Sensei zijn van Hirano Sensei. Ik denk persoonlijk niet, dat er ook maar iemand is die hetzelfde niveau en dezelfde inhoudelijkheid omtrent die kata kan bereiken. Wereldwijd niet. Niemand. En al helemaal niet een judoka uit Nederland die dat na 40 jaar opnieuw gaat proberen.

    Waarom moeten wij toch altijd de lol verzieken door met dit soort groteske beweringen te komen? "Tegelaar hoopt hiermee de door Tokio Hirano ontwikkelde technieken, te doen herleven c.q. in stand te houden voor het nageslacht."

    Dat KAN niet zonder Hirano Sensei. Hebben we nou NOG STEEDS NIET geleerd dat de Kata zonder hun achtergronden diepgaand te kennen onzinnig zijn? Je kunt hooguit zeggen dat je hebt gestudeerd rond die kata en dat je je bevindingen graag met de rest van judominnend Nederland wilt delen. Het gaat niet om de kata, het gaat juist om de achterliggende principes en gedachten!

    Kom nou na 40 jaar niet met de loze en groteske bewering dat je Hirano Tokio Sensei's kata even "heb doen herleven" en "verloren gewaande technieken" hebt gered van de vergetelheid.

    Waar hebben wij dit vaker gezien? Juist ja....

    Alleen mensen die ooit les gehad hebben van Hirano Tokio Sensei kunnen goed begrijpen wat ik hier bedoel. Hirano Tokio Sensei heeft ooit diverse malen gastlessen gegeven in onze dojo. Deze man is een wereldunicum. Die kun je niet maar zo even nadoen 40 jaar later en er een boekje over schrijven alsof je de waarheid in pacht hebt. Onmogelijk. Hirano was een Wonder in Judo, helaas is hij er niet meer.

    Nogmaals: goed werk, maar te pompeuze flankerende beweringen die wat mij betreft het hele boek in het verkeerde licht zetten. Jammer!

    BeantwoordenVerwijderen