zaterdag 2 maart 2013

Dit overleef je normaal niet

Uiteraard is onderstaande foto op Facebook, zoals er ook bij wordt gezegd, de ultieme afsluiting voor een leuke les met een vlotte sensei.



Toch kan de sensei dit niet overleven als hij niet duidelijk had geposeerd en de kinderen echt hun gang had laten gaan.

Waarom niet?

Simpel zat: waarmee moet hij aftikken in de verwurging?
Ik denk bij alle verwurgingen en armklemmen altijd hetzelfde als mensen die in een onbekend hotel overnachten: 'waar is hier de nooduitgang'? Dus: 'waar kan ik nu veilig aftikken'. Als die kans er niet is, stop ik liever dan me te laten wurgen of klemmen. Hetzelfde geldt voor de judoka die bij mij in een klem of verwurging komen bij randori. Soms kan men zo aan het draaien zijn dat de vrije hand onder een lichaam zit. Dan is het dubbel goed opletten: stampt hij met de voet?

Zo'n grappige foto zet me dan aan het denken. Hopelijk heeft de sensei voor het grapje en de pose goed uitgelegd aan de jongen achter zijn hoofd waarom hij niks serieus mag doen... anders is de lol educatief mislukt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten