donderdag 6 oktober 2011

Antwoord op het raadsel: hikite...

Twee weken geleden had ik het blog "onze grootste zwakte" over een jongen die zijn linkerarm miste en toch één worp heel goed kon doen, waarmee hij toernooien kon winnen. Geen basis-kumikata mogelijk en tóch effectief judo. De koetjesreep voor degene die het juiste antwoord kon geven.

De winnaar was mijn eigen sensei, Eddie. Hij wist het meteen, hoefde er niet langer over na te denken dan het snappen van de vraag. Ervaring... met G-judoka. Wat niet wil zeggen dat alle andere antwoorden, zoals dat van Jacob in de comments, niet zouden kloppen, er zijn wel zeker meerdere mogelijkheden.

Maar de linkse ippon seoi nage die Eddie inbracht, klinkt voor mij erg plausibel. In ieder geval moet het gaan over een schouderworp, want daar heb je in principe genoeg aan de trekkende arm (hikite) en de juiste tai sabaki om je schouders onder uke te draaien...

Dit is de logica van het judo ten voeten uit, en uit het voorbeeld blijkt ook het belang van de hikite beweging (van 引く: hiku = trekken, en 手: te = hand). Bij kata guruma en seoi nage is het in principe heel goed mogelijk om de techiek te doen met één hand, de trekkende. De andere hand is bij deze worpen alleen nodog om uke een beetje netjes op de schouder te controleren, maar wie het goed doet, kán zonder. Vandaar ook dat de verwijten tegen de IJF bij de laatste regelwijzigingen, alsof men kata guruma nu zou hebben afgeschaft omdat men de benen niet mag grijpen, onzin zijn. Je kúnt het been grijpen, maar het hóeft helemaal niet, als je maar perfect kunt trekken. Ik heb het zelf ondervonden en gedaan, het werkt gewoon! Misschien in shiai alleen als je héél bedreven bent, maar ja, daar train je voor...

Toevallig zag ik zaterdag jl. in de jeugdles van mijn neefje (zie het blog van gisteren) dat deze leraar dit exact zo demonstreerde bij zijn uitleg, een variatie van ippon seoi nage vanuit 'kikkerstand'. Kijk goed naar de foto hieronder (helaas wat vaag, inzoomen met een iphone is niet alles...) en let op de los hangende rechterhand. Deze jongen vlóóg hoor, zonder tori's rechterarm te gebruiken. Ja, ook deze leraar kende het belang van hikite en dat legde hij zó uit. Ik dacht op dat moment aan het raadseltje van de G-judoka zonder linkerarm. Hmmm...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten