donderdag 8 december 2011

Koshiki no kata door tieners

De echte experts zullen er best hun mening over hebben, maar ik vind het gewoon geweldig: Koshiki no kata, de meest klassieke kata door jongens met sankyu?

Als we echter naar jeugd-competitie mogen kijken, dan ook hier naar. En ondanks dat je er misschien van oudsher harnassen bij moet denken, vind ik het nog behoorlijk dynamisch judo. Eigenlijk zitten er ook best oefeningen bij die je gewoon als losse judo- en/of aikido oefeningen zou kunnen doen tijdens een normale les. Hmmm...



Kata is niet overal deaud... althans niet in het land waar BJJ groot is geworden. En al ben ik somber over hoe het kata in het Nederlands judo moet overleven, geef ik een bonus aan de eerste tiener die dit kata gaat doen hoor!

Toch... Hanon-sensei feliciteert de jongens en hun leraren en ouders met deze geweldige prestatie, maar kan het ook niet laten om te laten voelen dat ze er desondanks nog weinig van snappen.
"Wat voor soort commentaar wil je horen? Wat we zien aan de oppervlakte van een oceaan is maar een miljoenste van datgene wat onder de golven gebeurt. Om hier commentaar op te geven zou een heel lang en controversieel boek nodig hebben.
...
Er zijn valkuilen bij en het is niet altijd goed voor mijn gezondheid om te schrijven over zulke delicate topics. Dit is een zeer complex, en groot onderwerp om te bespreken."
Ik snap uiteraard niks van Koshiki no Kata, maar als het zo is dat wat deze jongens doen een bespreking van een heel complex boek zou betekenen, dan is het judo een soort 'mysteriegodsdienst' geworden. Aarghh...

Stay tuned. Houd vast wat hier gebeurt als je mijn blog van a.s. zondag gaat lezen, misschien dat je me snapt...

5 opmerkingen:

  1. Ik ben sterk geneigd het met Mitesco ééns te zijn. Iedereen mag alle kata's beoefenen. Je moet toch érgens beginnen? Alle begin is moeilijk, en zelfs de langste reis begint bij de éérste stap!

    Natuurlijk kan dan niet van zo'n beginner verwacht worden dat hij alle finesses direct begrijpt, en dat hij de diepe technische en filosofische achtergronden van iedere kata direct tot de zijne kan maken. Je zou denken dat iederéén dat wel snapt.

    Ook Mifune Sensei is ooit ergens begonnen met zo'n kata, en op dát moment zal hij ook geen geleerde in die kata geweest zijn.

    Ik heb een beetje het idee, dat al dat soort "Internet Sensei" die zich zo nodig op het internet willen profileren (en zichzelf graag een aan mystiek grenzende expertise laten aanpraten) ook zélf de nodige problemen met de diepere achtergronden van het judo hebben.

    Vaak als je wat dieper in de achtergronden van dat soort "Sensei" duikt, dan zie je dat deze mensen óók de nodige "problemen" hebben om het maar eens zacht uit te drukken. Dus: zélf óók bepaald niet "ideaal" of "perfect" zijn. Zoals ieder ander mens. En dan denk ik wel eens dat die mensen graag iets héél ingewikkeld maken dat helemaal niet zo ingewikkeld bedoeld is. En dan vervolgens zichzelf laten aanleunen hoe geweldig ze wel niet zijn dat ZIJ het WEL snappen.....

    Kano Shihan heeft geen kata's gemaakt met de bedoeling dat ze onbegrijpelijk waren en alleen door zéér vergevorderde experts beoefend konden worden.

    Wel is er voor alles een tijd, en een plaats. Je begint een huis ook niet bij de schoorsteen op te metselen... toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Trouwens.... dude.... :-) "deaud" ??????
    New Kids Turbo Taal op Mitesco's blog ??

    BeantwoordenVerwijderen
  3. New Kids Turbo? Of Nitro?
    Nee hoor.
    'Deaud' is een stijlloze schrijfwijze. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wel, naar mijn oordeel is een woord als "Deaud" géén "correct" Nederlands, maar kan worden gekwalificeerd als "Breezer-taal". Het is een typisch woord uit de GeenStijl.NL vocabulaire en daarmee wel degelijk iets dat gebruikt wordt in "New Kids Style Communicatie".

    Meer specifiek: Van Dale kent het woord "Deaud" niet, en de schrijfwijze komt tevens niet voor in de woordenlijst van de Nederlandse TaalUnie.

    Het woord komt in die schrijfwijze overigens óók niet voor in de "Woordenlijst voor de Spelling der Nederlandsche taal" (De Vries & Te Winkel, Sijthoff's - een correctie op de orthografie v.a. 1804). Het is dus m.i. ook geen "oud Hollandsch taalgebruik".

    Meer stijlloos dus dan een stijlloze schrijfwijze :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. zenbudo@hotmail.com28 december 2011 om 15:15

    Ik heb als trainer 5 belgie ) toch de ervaring dat jongeren hier meestal niet klaar voor zijn . Om de "hogere" kata's te beoafenen is inzicht en judo-maturiteit nodig die vaak nog ontbreekt . Dit ligt uiteraard bij elk individu anders . Ik train 1e Kyu's van 18 jaar die de volledige ju no kata oefenen . Ik heb ze daarin gestimuleerd omdat het geen competitiojudoka's zijn en dit vormde dan weer een nieuwe uitdaging voor ze . Anderzijds heb ik "vechtjassen " die met griote tegenzin het randori no kata beoefenen ....

    BeantwoordenVerwijderen